Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 81

Emner: VAR i ligaen

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    VAR i ligaen

    Trods denne sæson netop er begyndt, har vi været vidne til en del mulige fejl fra VAR. Det er selvfølgelig svært altid at afgøre om der er tale om en fejl, da klart og åbenlyst princippet bliver brugt efter forgodtbefindende og der ikke bliver meldt noget ud. Jeg mener dog at problemerne allerede begundte i sæsonens første kamp og ikke er blevet meget bedre siden. Jeg følger kun med i vores kampe, men vil opdatere tråden løbende, ligesom andre også gerne må supplere med hændelser i andre kampe.
    Dertil er det værd at diskutere, hvad der skal stilles op med VAR. De mange fejl kan ikke være tilfredsstillende for nogle, men det er stadig et system der bliver betalt for. De penge kunne være gået til bedre forhold for dommerne i stedet for at en dårlig kendelse på banen også bliver til en dårlig vurdering af VAR-dommeren. Det ville nok ikke være en dårlig idé med tanke på, at det ligner vi får yngre dommere i Superligaen.

    Runde 1: FCK-Horsens. To annullerede scoringer, hvor angriberen i begge tilfælde generede målmanden. Ved den første var udsynet generet, mens det er svært at få øje på forseelsen ved den anden. I begge tilfælde er det svært at påstå, at det var klare og åbenlyse forseelser. Især Claessons er svær at blive klog på.

    Runde 2: Aab-FCK. Ross smadrede uhæmmet og med unødig stor kraft ind i Grabara. På klippet lyder det som når NFL-spillere klasker hjelmene sammen. Kampens dommer kvitterede end ikke med en advarsel, mens VAR åbenbart ikke mente at den slags er klart og åbenlyst.

    Runde 3: Viborg-FCK. Et forkert dømt straffespark blev ikke annuleret fra VAR, der ikke kaldte dommeren ud for at vurdere den igen. Tydeligvis et forkert dømt straffespark, men da der var minimal kontakt (faktisk træder Viborgspilleren, der nu er FCK-spiller, ned på Johannesson), så var den åbenbart ikke klar og åbenlys.

    Runde 6: Lyngby-FCK. Efter en kort pause fra VAR var den nu gal igen. Denne gang er det Bjelland, der ikke udvises for at frarøve en oplagt scoringsmulighed - men som til gengæld ændrede dommerens kendelse til et straffespark.

    Runde 7: FCN-FCK. FCN fik annulleret en scoring, da angriberen angiveligt ramte bolden med overarmen. Dette dog svært at bekræfte ud fra TV-billeder, så den er næppe klar og åbenlys (det ligner mere skulderen end armen på billederne). Havde den været åbenlys skulle scoringen have været annulleret jvf. Fodboldloven "Ved vurderingen af, om en angriber skal straffes for en uforsætlig hands, som umiddelbart derefter fører til en scoringsmulighed eller scoring for spilleren selv, er det helt centrale ord ’umiddelbart’. Det betyder, at dommeren skal tage hensyn til afstanden til målet, tidsfaktoren, antallet af efterfølgende boldberøringer o.l." (den del diskuterer kommentatorerne i klippet også).

    Runde 8: FCK-Silkeborg. Målmand tager foretager igangsættelse efter målspark, men bolden rykker sig få cm og da Claesson var ved at nå den, sparker målmanden den væk - frarøvelse af oplagt scoringsmulighed og skal medføre indirekte frispark og udvisning af målmanden.

    Runde 10: FCM-FCK. Daramy starter et lovende angreb på kanten på egen banehalvdel med Andersson i hælene. Andersson kommer i fuld fart og satser hele butikken, men er ikke i nærheden af bolden og stempler Daramy på læggen (som kører ned til anklen). Dommeren takserede det kun til en advarsel, men med lav kontrol, høj fart (han er i sprint), fodsålen forrest, lav sandsynlighed for at nå bolden og vel ingen vilje for at spille den, skulle den koste en udvisning og VAR skulle have anbefalet dommeren at se den igennem igen og omstøde advarslen.

    Runde 13: BIF-FCK. Efter et par runder uden de store fejl, så er vi nu tilbage. Boilesen tog et langt løb med bolden, men bliver bremset hårdt i feltet. Dommeren mente ikke der var frispark, Boilesen blev skadet og VAR skulle i hvert fald ikke nyde noget af at blande sig. I virkeligheden er der selvfølgelig tale om et ganske klart frispark, hvor man kan diskutere om der skal falde en advarsel og et straffespark.

    Runde 14: FCK-FCM. VAR måtte blande sig to gange i kampen. Vi fik tildelt et korrekt straffe, som kampens dommer overså trods kort afstand og frit udsyn. Den mere kontroversielle kendelse var, da FCM scorede direkte på frispark. Grabara fik kun snittet bolden, der herefter ramte både overlægger og stolpe og herefter jorden og sprang ud i feltet igen. Den blev ikke dømt inde og derfor så VAR billederne igennem. De billeder vi har tilgængelige kan ikke afgøre om bolden endegyldigt har krydset mållinjen. Det er ikke tilstrækkeligt, at noget af bolden har krydset linjen. Det er hele bolden, der skal være over linjen. Dermed kan bolden stadig godt være på linjen, selvom den ikke har fysisk kontakt med linjen (på side 53 i Fodboldloven er der en fin illustration af dette). Ud fra de billeder som vi har til rådighed, er det grundet vinklen ikke muligt at afgøre om bolden har sluppet linjen. Ser man vinklen bag målet, så ligner det ikke, at den har sluppet linjen og ser man vinklen foran målet ligner det, at bolden har sluppet linjen. Ingen af disse gør os klogere. Jeg hælder selv mest til, at den har sluppet linjen, men jeg er før blevet snydt af vinklerne. Jeg ved ikke, om VAR har nogle bedre vinkler at arbejde med (det håber jeg), men ellers er det ikke åbenlyst, om bolden var inde eller ej.

    Runde 16: FCK-LBK. Der var to kontroversielle situationer i kampen. Den første ved 1-0 scoringen, hvor man vurderede at Khocholava ikke begik frispark i opspillet til målet. Herefter et omstødt straffespark, hvor Lyngby forsvareren kommer først på bolden, men herefter klipper Cornelius. Hvor man i den første situation kan sige, at VAR fulgte dommerens skøn, så ville VAR gerne have at Putros skulle revurdere. Det virker noget besynderligt, da Putros jo netop så situationen og der på ingen måde var tale om en klar og åbenlys fejl. Det er en af de situationer der i virkeligheden kan gå begge veje og som typisk afhænger af den linje dommeren vælger. Problemet her var nok, at straffesparket ikke skulle dømmes iht. hvad der ellers blev/ikke blev dømt, men det skaber blot yderligere forvirring af hvornår VAR anbefaler review, da det går imod det der ellers tidligere er blevet meldt ud.

    Runde 21: AFC-FCK. Claesson modtager bolden fra Lerager, der vinder en hovedstødsduel i feltet, men rives omkuld inden han kan nå at få afsluttet. Afslutningen havde været fra meget tæt hold og burde være tolket som en oplagt scoringsmulighed. Det kræver dog at straffesparket bliver dømt, hvilket ikke var tilfældet og VAR ender derfor, ligesom kampens dommer, at overse et klart straffespark og dertilhørende udvisning.

    Runde 22: FCK-VFF. Vavro springer op i en hovedstødsduel med Viborgs Søndergaard og rammer ham i ansigtet med sin underarm. Der er forholdsvist meget kraft i aktionen, men der dømmes intet i situationen. VAR burde have fået Redder ud til skærmen for den korrekte kendelse er straffespark (og advarsel, hvilket så ville være Vavros anden advarsel, da der efterfølgende opstod tumult hvor både han og en Viborgspiller blev advaret).
    Sidst redigeret af Kenney : 20.03.23 kl. 02:05


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: VAR i ligaen

    VAR fungerer utroligt dårligt i Superligaen. DBU har, i fortællingen om VAR, meget fokus på fejlene, der rettes, men knapt så meget på de fejl, VAR introducerer, eller situationerne VAR overser. En ting er, at man har valgt en teknisk discountløsning, men at vi også skal trækkes med dårlige bortforklaringer, gør situationen ekstra utålelig.

  3. De følgende 8 brugere er enige:

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: VAR i ligaen

    En supplering fra runde 9 i kampen mellem FCN og FCM. En FCM afslutning fra distancen rammer en FCN-spiller i ryggen og ryger herefter over på armen af en anden FCN-spiller. Spilleren gjorde sig næppe unaturligt bred, men på den langsomme gengivelse ser man at armen også bevæger sig, men det er ikke til at afgøre om der er tale om en forsætlig handling (en refleks tolkes også som forsætlig). Hands-reglen er selvfølgelig blevet ændret en del og er svær at forholde sig til, men klar og åbenlys synes jeg dog ikke den er (især ikke når den skal ses igennem på slow - det anbefales generelt ikke i fodboldloven at se igennem på slow når det kommer til hands-situationer). Det virker tilfældigt hvilke mulige hands-forseelser der tages op af VAR og hvilke der ikke gør og også tilfældigt hvad der ender med at blive dømt.

  5. De følgende 5 brugere er enige:

  6. #4
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: VAR i ligaen

    Som opfølgning på situationen fra kampen i runde 9 mellem FCN og FCM har der været skrevet en del. Først var Brüchmann ude med en påstand om, at det var Johansen, som var observatør i VAR-vognen, der reelt indledte reviewet. Dermed spekuleres der i, om det var Johansen der kaldte straffesparket, da Putros ikke "turde" sige ham imod.

    I kølvandet på dette har Johansen selv været ude med sin fortolkning af situationen. Først påpeger han, at FCN-spilleren i situationen gjorde sig unaturligt bred. Det er dog noget svært at få øje på og er ikke helt i tråd med definitionen fra IFAB: "A player is considered to have made their body unnaturally bigger when the position of their hand/arm is not a consequence of, or justifiable by, the player’s body movement for that specific situation". En hurtig måde at kontrollere det på kan være, at kigge på de øvrige spilleres arme og her er det i hvert fald svært at få øje på forskelle.

    Det næste punkt Johansen påpeger er, at FCN-spilleren i refleks forsøger at slå bolden væk og at bolden ligeledes ryger 10-15 meter ud af feltet. Johansen har tidligere vist, at han ikke har styr på hvor lang en meter er, men det er håbløst at påstå at bolden blev slået 10-15 meter væk - det passer ganske enkelt ikke.

    Om FCN-spilleren endte med at slå til bolden i refleks er svært at vurdere, men han har godt nok ikke meget tid til at reagere på, grundet den korte afstand. Det eneste tidspunkt, hvor det kunne ligne at han slår den væk, er på den langsomme gengivelse, men det stemmer ikke overens med IFABs protokol at vurdere det på de langsomme gengivelser "The VAR can ‘check’ the footage in normal speed and/or in slow motion but, in general, slow motion replays should only be used for facts, e.g. position of offence/player, point of contact for physical offences and handball, ball out of play (including goal/no goal); normal speed should be used for the ‘intensity’ of an offence or to decide if it was a handball offence".

    Putros kunne godt have retfærdiggjort at dømme straffesparket, hvis han vurderede at der var tale om en refleks (og dermed forsætlig hands). Men klar og åbenlys har jeg svært ved at se den er og det virker tydeligt for mig, at man her brugte VAR til at give dommeren en ekstra chance til at vurdere situationen i langsom gengivelse - noget man ellers har udtalt at VAR ikke skulle bruges til og som heller ikke stemmer overens med IFABs VAR protokol.

  7. De følgende 6 brugere er enige:

  8. #5
    Tilmeldingsdato
    Jul 2006
    Indlæg
    285

    Re: VAR i ligaen

    Det drama der har været om den situation i fcn er sgu efterhånden uforklarlig… det var måske ikke jordens største straffespark men den kunne dømmes og det er freaking muligt for en spiller at reagere i refleks på samme som en målmand kan reagere “korrekt” i refleks.

    For mig personligt er det tydeligt at han i sin refleks “sjovt” nok får den præcist skubbet hen i en retning væk fra FCMs angribende spiller på den anden side af ham… Det er ganske enkelt en uanstændig hetz mod dommere i Danmark der i høj grad gør at folk ikke gider at være dommere… en 50/50 situation gøres til det værste der nogensinde er sket i fodbold… på samme måde som vi næsten aldrig får straffe mere fordi at alle dommere er bange for den selvsamme hetz.. det er helt den samme snak man har når folk ikke gider at gå ind i politik fordi de ved at ekstrabladet og Twitter-pøblen vil gennemanalysere alt hvad de gør i en konspiratorisk vinkel.

    Kan også være straffesparket var en fejl, men det kan fucking dømmes syntes jeg!!! Og jeg ville ærlig talt have været rasende hvis det har imod os og jeg vidste at Cleasson stod med sin kølige fod og ventede på en bold som en forsvarsspiller i “refleks” lige akkurat og helt “tilfældigt” fik skubbet hent hvor det var mindst farligt !

    Brüchmann er som sædvanlig helt ude af kontrol og kører konstant sine konspirationsteori som med 100% er kommet fra hans gode ven Christian Wolny… fandme dårlig stil at lukke sådan noget lort ud !!!

    Fuld disclaimer så hader jeg FCM overalt på jorden kun overgået af bøf
    Very Nice

  9. De følgende 2 brugere er enige:

  10. #6
    Tilmeldingsdato
    Sep 2020
    Indlæg
    14

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af ersenio Se meddelelser
    Og jeg ville ærlig talt have været rasende hvis det har imod os og jeg vidste at Cleasson stod med sin kølige fod og ventede på en bold som en forsvarsspiller i “refleks” lige akkurat og helt “tilfældigt” fik skubbet hent hvor det var mindst farligt !
    Kan vi lige have fokus på denne del som Johansen også bruger som argument? At bolden var på vej til Chilufya? Ja, den havde retning imod ham, men han stormer mod mål i håbet på en retur fra keeperen. Han havde aldrig været først på den bold uanset om den ramte armen eller ej. Svensson havde samlet det op, skudt den ad helvede til og kampen var fløjtet af. Armen påvirkede på ingen måde udfaldet, og derfor mener jeg heller ikke sådan en bør dømmes. FCM får åbenbart kastet det ene billige straffespark efter det andet i nakken denne sæson - også i Europa League.

  11. De følgende 5 brugere er enige:

  12. #7
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af ersenio Se meddelelser
    Det drama der har været om den situation i fcn er sgu efterhånden uforklarlig… det var måske ikke jordens største straffespark men den kunne dømmes og det er freaking muligt for en spiller at reagere i refleks på samme som en målmand kan reagere “korrekt” i refleks.

    For mig personligt er det tydeligt at han i sin refleks “sjovt” nok får den præcist skubbet hen i en retning væk fra FCMs angribende spiller på den anden side af ham… Det er ganske enkelt en uanstændig hetz mod dommere i Danmark der i høj grad gør at folk ikke gider at være dommere… en 50/50 situation gøres til det værste der nogensinde er sket i fodbold… på samme måde som vi næsten aldrig får straffe mere fordi at alle dommere er bange for den selvsamme hetz.. det er helt den samme snak man har når folk ikke gider at gå ind i politik fordi de ved at ekstrabladet og Twitter-pøblen vil gennemanalysere alt hvad de gør i en konspiratorisk vinkel.
    Som du selv er inde på, så er det en situation man godt kunne have forsvaret at dømme straffespark på, men du kalder den selv en 50/50 situation - det er vel netop den slags, som VAR ikke skal blande sig i. Og heri består problemet, da det ender med at virke tilfældigt hvilke situationer som VAR blander sig i.

  13. De følgende 2 brugere er enige:

  14. #8
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: VAR i ligaen

    Jeg vil håbe, at VAR havde adgang til billeder, der ikke blev vist på tv, for ellers forstår jeg ikke, at Kabas straffescoring blev annulleret. Gad vide, om det var en kompensation for det frispark på Claesson lige inden, som dommeren overså.

  15. #9
    Tilmeldingsdato
    Jan 2012
    Indlæg
    270

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Jeg vil håbe, at VAR havde adgang til billeder, der ikke blev vist på tv, for ellers forstår jeg ikke, at Kabas straffescoring blev annulleret. Gad vide, om det var en kompensation for det frispark på Claesson lige inden, som dommeren overså.
    Øhh klart korrekt annulering? Han laver en Robert Skov og sparker den ind i sit støtteben
    Success is temporary, Loyalty is forever!
    Neymar1991's Avatar

  16. De følgende 4 brugere er enige:

  17. #10
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,471

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af cybamerc Se meddelelser
    Jeg vil håbe, at VAR havde adgang til billeder, der ikke blev vist på tv, for ellers forstår jeg ikke, at Kabas straffescoring blev annulleret. Gad vide, om det var en kompensation for det frispark på Claesson lige inden, som dommeren overså.
    Jeg kan ikke se det. Og slet ikke at han sparker bolden op på sit andet ben ?. VAR må se noget jeg ikke ser :)

  18. Den følgende bruger er enig i dette:

  19. #11
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    3,104

    Re: VAR i ligaen

    Han planter sin venstre fod foran bolden og sparker bolden ind på den fod som gør den skifter lidt retning. Men Ryan var alligevel gået til den forkerte side så for ham gjorde det ikke nogen forskel. Men det er jo ikke til at sige om den var gået forbi mål.

  20. Den følgende bruger er enig i dette:

  21. #12
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    59

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af EraZ Se meddelelser
    Jeg kan ikke se det. Og slet ikke at han sparker bolden op på sit andet ben ?. VAR må se noget jeg ikke ser :)
    Eller måske så gjorde dommeren ? :)

  22. #13
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,546

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af EraZ Se meddelelser
    Jeg kan ikke se det. Og slet ikke at han sparker bolden op på sit andet ben ?. VAR må se noget jeg ikke ser :)
    Hvis du ikke kan se at den rammer, så kan du nøjes med at kigge på boldens spin. Du kan aldrig give den et spin den vej med en højre inderside. Den får kun en rotation den anden vej, fordi den rammer venstre-foden på vejen.

    Edit: Ignorer ovenstående. Det er en slem gang nonsens... Og jeg forstår ikke helt hvilken forrykt tankerække, der bragte mig frem til den konklusion. Både højrefoden og en eventuel afretning vil jo give et spin den samme vej - (dvs. med enertimoment rettet opad for folk med hang til den slags)
    Sidst redigeret af ougar : 19.09.22 kl. 15:05
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  23. #14
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,521

    Re: VAR i ligaen

    Hvis vi fik annulleret et straffe pga. boldens spin, ville jeg blive rasende. I øvrigt kan jeg ikke se, at rotationen skulle have den forkerte retning. Jeg fastholder, at medmindre VAR har adgang til andre billeder, kan det kun være en antagelse, at bolden skulle have ramt støttebenet på vej i mål. Beslutningen er efter min mening en regulær skandale.

  24. #15
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    187

    Re: VAR i ligaen

    Han rammer bolden med venstrefoden før højrefoden. Derfor får den dét spin, der lægger til bevis for, at det er dét, der er sket. Det er uanfægteligt og jeg forstår slet ikke, hvordan du kan tale om dét som værende en skandale men ikke de andre skarpe analyser som Kenney laver. Altså, den der bliver sgu også dømt ude på Kløvermarken fra en serie-dommer med tømmermænd og dårligt syn. Som sparker ved man det, målmanden ved det og dem der står i nærheden kan både høre og se det. Det er virkelig en ufarlig og korrekt dom. Hvis den IKKE var blevet fanget (som da Robert Skov scorede mod BIF i en lignende situation), kunne vi snakke om en skandale.
    "Tro kan flytte dværge."

  25. Den følgende bruger er enig i dette:

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Hybrid View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. U19-ligaen KB-FCN
    By Spejder fra Mars in forum De korte linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 09.08.08, 16:35
  2. Ikke "Malta-ligaen", men "Liechtenstein-ligaen"....
    By Nosferatu in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 28.06.05, 20:43
  3. Niveauet i SAS ligaen..
    By unknown in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 20.05.05, 18:26
  4. Forår med m-ligaen!
    By m-ligaen in forum Spil
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 09.03.05, 12:48
  5. Efterår med m-ligaen...
    By m-ligaen in forum Spil
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 10.07.04, 09:37

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •