Side 5 af 6 FørsteFørste ... 23456 SidsteSidste
Viser resultater 61 til 75 af 81

Emner: VAR i ligaen

  1. #61
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,304

    Re: VAR i ligaen

    Vi har i denne sæson både set fordelene og ulemperne ved VAR og umiddelbart synes jeg at fordelene opvejer ulemperne selvom der er tæt løb. VAR har dog ikke elimineret de værste dommerfejl (og bruges generelt ikke særlig fornuftigt - der mangler i hvert fald en klar linje) og de elendige dommerpræstationer har ellers hobet sig op. Vi har set vores del og selvom jeg er stoppet med at opdatere VAR-listen, så er kampen mellem AGF og Viborg bestemt værd at se højdepunkter fra. VAR endte med at dømme et straffespark (og det er VAR der dømmer når dommerne altid følger anbefalingen) for hands, der vel er lige på grænsen. Samtidig var der frispark i opspillet ved AGFs efterfølgende to scoringer (men på den første går der nok for lang tid). Til gengæld var Nicolai Pousel virkelig i sit es, hvor han slap fra kampen med en sølle advarsel trods han smækkede en Viborgspiller ned med en albue på kæben og efterfølgende sparkede en Viborgspiller i hovedet. I anden halvleg sparker han endda en Viborgspiller over skinnebenet trods bolden ikke er i nærheden. Det er i hvert fald værd at se og VAR burde have udvist Poulsen i hvert fald for albuen, men det understreger i virkeligheden dommerniveauet og man må i virkeligheden til at spekulere i, om det er bestemt fra centralt hold at fysiske og hårdt spillende spillere skal have længere snor.

  2. De følgende 3 brugere er enige:

  3. #62
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    3,550

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Vi har i denne sæson både set fordelene og ulemperne ved VAR og umiddelbart synes jeg at fordelene opvejer ulemperne selvom der er tæt løb. VAR har dog ikke elimineret de værste dommerfejl
    Man kan komme med med mange indvendinger om VAR og hvordan man bruger det - men lige dette synes jeg er helt væk.

    VAR har netop klart fjernet de værste dommerfejl - det er vel faktisk den eneste væsentlige postive ting VAR har givet. Vi diskuterer fortsat en million ting, men hovedparten af dem er "tvivlsomme" kendelser og i øvrigt brok over at reglerne er som de nu er - LANGT de fleste kæmpe dommerfejl er væk.

    Der gives ikke straffespark længere for ren film. Der er ikke røde kort fordi en spiller falder til jorden efter 2 pander strejfer hinanden. Der er ikke 2 meter onside scoringer, der annulleres fordi liniedommeren er 10 meter bagud og blind. Der scores ikke med hænderne og spillet fortsætter ikke, hvis bolden har været 50cm inde i målet.

    Vi er klart sluppet af med de værste fejl - men har fået andre problemer til gengæld.
    --
    Enjoy your job, make lots of money, work within the law. Choose any two.
    ougar's Avatar

  4. De følgende 10 brugere er enige:

  5. #63
    Tilmeldingsdato
    Jul 2002
    Indlæg
    3,757

    Re: VAR i ligaen

    Jeg synes til tider at det ligner dommerens ikke dømmer “fordi VAR er der jo til at gribe ind” og samtidig griber VAR ikke ind “fordi dommerne jo har lavet sit skøn”.

    Newcastle-Arsenal i weekenden, der blev dommeren kaldt ud af VAR for en hands situation, men dommeren giver ikke straffe (fedt st se og jeg var ret enig), men samtidig gør dommer/VAR intet ved Newcastle, som måske er PL mest svinske hold og nærmest har 11 stk Nicolai Poulsen på banen. Nu når vi er ved Poulsen, så har sæsonen budt på 8 gule og 1 rødt kort, hvilket vel er den bedste måde at beskrive hvad DBU gerne vil tillade i suppen - manden er ikke gået fra banen uden som minimum skulle have haft et gult og ofte et rødt kort

  6. Den følgende bruger er enig i dette:

  7. #64
    Tilmeldingsdato
    Jun 2005
    Indlæg
    4,533

    Re: VAR i ligaen

    VAR utvivlsomt bidraget til at rette op på en masse dommerfejl, men der er stadig langt til, at jeg synes, det fungerer godt. Problemerne med manglende dommerlinie er nu ført ud i VAR-vognen, og derudover er der for mange eksempler på, at VAR har introduceret fejl. Uagtet at det er en discountløsning, der anvendes herhjemme, synes jeg godt, man kan tillade sig at have større forventninger. Dermed ikke sagt, at jeg har hellere var foruden.

  8. De følgende 2 brugere er enige:

  9. #65
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,304

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af ougar Se meddelelser
    Man kan komme med med mange indvendinger om VAR og hvordan man bruger det - men lige dette synes jeg er helt væk.

    VAR har netop klart fjernet de værste dommerfejl - det er vel faktisk den eneste væsentlige postive ting VAR har givet. Vi diskuterer fortsat en million ting, men hovedparten af dem er "tvivlsomme" kendelser og i øvrigt brok over at reglerne er som de nu er - LANGT de fleste kæmpe dommerfejl er væk.

    Der gives ikke straffespark længere for ren film. Der er ikke røde kort fordi en spiller falder til jorden efter 2 pander strejfer hinanden. Der er ikke 2 meter onside scoringer, der annulleres fordi liniedommeren er 10 meter bagud og blind. Der scores ikke med hænderne og spillet fortsætter ikke, hvis bolden har været 50cm inde i målet.

    Vi er klart sluppet af med de værste fejl - men har fået andre problemer til gengæld.
    Vi er sluppet af med nogle af de værste fejl men bestemt ikke alle. Det bliver nok aldrig fejlfrit og nogle gange må man acceptere fejl fra dommerne (og VAR) ligesom professionelle fodboldspillere stadig kan brænde foran frit mål. Men der er nogle fejl, som VAR virkelig burde reagere på, som ikke bliver det. Det er især forseelser til udvisning, som VAR ikke altid er helt skarp på - og der har bestemt været nogle glasklare forseelser som VAR har overset. Det er måske den slags vi må leve med, men det er trods alt ikke en ulempe som VAR har introduceret - den slags overså dommeren også før. VAR har dog introduceret andre fejl, men disse bør kampens dommer kunne rette, når han kaldes ud til skærmen, men det sker ikke herhjemme hvor det er VAR der bestemmer. Jeg håber på at VAR bliver bedre i takt med at erfaringen med det stiger og teknologien formentligt også forbedres (og så håber jeg at hands-reglerne også bliver bedre).

  10. #66
    Tilmeldingsdato
    Aug 2007
    Indlæg
    946

    Re: VAR i ligaen

    Vedr. forseelser til rødt kort, skal VAR jo intervenere, men gælder det også hvis det drejer sig om gult kort nummer to? For umiddelbart kan jeg ikke huske et eneste tilfælde hvor det bliver givet på baggrund af VAR. Men det ville dog være fint hvis det blev indskærpet, for det er ret tydeligt at det andet gule kort ofte er meget svært at få. Man skal simpelthen lave en svinestreg til "mørkegult" før den gives.

  11. #67
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,304

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af FCK4LIF3 Se meddelelser
    Vedr. forseelser til rødt kort, skal VAR jo intervenere, men gælder det også hvis det drejer sig om gult kort nummer to? For umiddelbart kan jeg ikke huske et eneste tilfælde hvor det bliver givet på baggrund af VAR. Men det ville dog være fint hvis det blev indskærpet, for det er ret tydeligt at det andet gule kort ofte er meget svært at få. Man skal simpelthen lave en svinestreg til "mørkegult" før den gives.
    Nej, VAR bruges ikke til advarsler - heller ikke den anden.

  12. Den følgende bruger er enig i dette:

  13. #68
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,304

    Re: VAR i ligaen

    Vi tager snart hul på endnu en sæson og i det mørke Jylland tog Midtjylland imod Hvidovre, hvor VAR (og dommeren) kom i fokus. En Hvidovrespiller skulle til at afslutte tæt på mål, men bliver revet i trøjen, der gik i stykker, og fik dermed ikke ordentligt træf på bolden. Det er svært at finde gode grunde til hvorfor der i situationen ikke skulle dømmes straffespark (der er næppe nogle) og dertilhørende følgestraf (udvisning). Til gengæld var VAR på plads, da der skulle dømmes et af de snart berygtede straffespark for ’hands’.

    Jeg havde håbet på et højere niveau i denne sæson, men det ligner at vi blot fortsætter hvor vi slap. Det er selvfølgelig nemt at placere hele skylden på VAR, men kampens dommer overså også forseelsen. Det er dog klart og tydeligt, at VAR ikke har fjernet de værste fejl. Spørgsmålet bliver om det kommer til at være muligt, at lave en lignende liste som sidste sæson eller om det var en enlig svale. Jeg havde håbet at der var blevet evalueret og lavet betydelige ændringer frem til denne sæson, men det tyder ikke på det (hvad kan man i virkeligheden forvente, når DBU ikke engang har lagt den opdaterede udgave af fodboldloven op).


  14. #69
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,119

    Re: VAR i ligaen

    Jeg sidder i udlandet og har derfor ikke set den omtalte episode, fordi klippene af den bliver geoblokket - og fordi episoden sjovt nok er udeladt fra sammendraget på superliga.dk.

    Samtidig er det sandsynligt, at Peter Lassen fra HIF står til en straf eller en påtale for at kritisere det ikke-dømte straffespark.

    Den nordkoreanske lukkethed omkring egne mulige fejl pisser mig af. Jeg kan godt acceptere, at VAR begår fejl, men diskutér for fanden fejlene med åben pande.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013


  15. #70
    Tilmeldingsdato
    Sep 2005
    Indlæg
    413

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Garneren Se meddelelser
    Jeg sidder i udlandet og har derfor ikke set den omtalte episode, fordi klippene af den bliver geoblokket - og fordi episoden sjovt nok er udeladt fra sammendraget på superliga.dk.

    Samtidig er det sandsynligt, at Peter Lassen fra HIF står til en straf eller en påtale for at kritisere det ikke-dømte straffespark.

    Den nordkoreanske lukkethed omkring egne mulige fejl pisser mig af. Jeg kan godt acceptere, at VAR begår fejl, men diskutér for fanden fejlene med åben pande.
    Jeg er meget enig i dit indlæg. Men jeg kunne bedre tænke mig at det blev diskuteret med oprejst pande og åbent sind ;-)

    Ps. Jeg erkender at der kan fægtes med åben pande :-)


    rsj

  16. De følgende 2 brugere er enige:

  17. #71
    Tilmeldingsdato
    Sep 2009
    Indlæg
    2,530

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Garneren Se meddelelser
    Jeg sidder i udlandet og har derfor ikke set den omtalte episode, fordi klippene af den bliver geoblokket - og fordi episoden sjovt nok er udeladt fra sammendraget på superliga.dk.

    Samtidig er det sandsynligt, at Peter Lassen fra HIF står til en straf eller en påtale for at kritisere det ikke-dømte straffespark.

    Den nordkoreanske lukkethed omkring egne mulige fejl pisser mig af. Jeg kan godt acceptere, at VAR begår fejl, men diskutér for fanden fejlene med åben pande.
    Jeg er så enig. Det er decideret ulækkert med den der lukkethed, hver gang de begår åbenlyse fejl.. I dette tilfælde var den så åbenlys, at de måske har svært ved at forklare den, og derfor lige skal finde en valid forklaring først.. At Redder enten er fra Ikast, eller lige var ude og slå en streg, da episoden fandt sted, er jo nok ikke acceptable forklaringer..

  18. #72
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,304

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Jons Se meddelelser
    Jeg er så enig. Det er decideret ulækkert med den der lukkethed, hver gang de begår åbenlyse fejl.. I dette tilfælde var den så åbenlys, at de måske har svært ved at forklare den, og derfor lige skal finde en valid forklaring først.. At Redder enten er fra Ikast, eller lige var ude og slå en streg, da episoden fandt sted, er jo nok ikke acceptable forklaringer..
    Jeg tror ikke man har lyst til at lade dommerne troppe op kort efter kampen. Vi så hvordan det gik for Claus Bo.

  19. #73
    Tilmeldingsdato
    Jun 2004
    Indlæg
    494

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Jons Se meddelelser
    Jeg er så enig. Det er decideret ulækkert med den der lukkethed, hver gang de begår åbenlyse fejl.. I dette tilfælde var den så åbenlys, at de måske har svært ved at forklare den, og derfor lige skal finde en valid forklaring først.. At Redder enten er fra Ikast, eller lige var ude og slå en streg, da episoden fandt sted, er jo nok ikke acceptable forklaringer..
    Det ser ud til, at de ikke er stolte af situationen : https://www.tipsbladet.dk/nyhed/supe...i-fcm-hvidovre

  20. De følgende 2 brugere er enige:

  21. #74
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,119

    Re: VAR i ligaen

    Smider lige den her, som blev postet i skakten: https://twitter.com/HLTCO/status/1689378763522412544

    Hvis den almindelige fodboldfans forhold til VAR skal forbedres, tror jeg, man skal gå denne vej og gøre processen så gennemsigtig som muligt.
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013


  22. #75
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    2,309

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Garneren Se meddelelser
    Smider lige den her, som blev postet i skakten: https://twitter.com/HLTCO/status/1689378763522412544

    Hvis den almindelige fodboldfans forhold til VAR skal forbedres, tror jeg, man skal gå denne vej og gøre processen så gennemsigtig som muligt.
    Det kommer nok aldrig til at ske herhjemme med VAR gruppens hermetisk lukkede tilgang til tingene, men hvor kunne det bare være smukt hvis det gjorde. Det er helt perfekt det der.

  23. De følgende 7 brugere er enige:

Side 5 af 6 FørsteFørste ... 23456 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. U19-ligaen KB-FCN
    By Spejder fra Mars in forum De korte linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 09.08.08, 16:35
  2. Ikke "Malta-ligaen", men "Liechtenstein-ligaen"....
    By Nosferatu in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 28.06.05, 20:43
  3. Niveauet i SAS ligaen..
    By unknown in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 20.05.05, 18:26
  4. Forår med m-ligaen!
    By m-ligaen in forum Spil
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 09.03.05, 12:48
  5. Efterår med m-ligaen...
    By m-ligaen in forum Spil
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 10.07.04, 09:37

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •