Side 3 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 31 til 45 af 81

Emner: VAR i ligaen

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    Aug 2007
    Indlæg
    943

    Re: VAR i ligaen

    For mig er det største problem med VAR, at i stedet for at stræbe efter at dømmes mest muligt retfærdigt/rigtigt, så virker det som om at VAR med al vold og magt søger efter at understøtte dommerens kendelse. Altså, kan der på nogen måde findes en vinkel/anskuelse der giver det oprindeligt dømte medhold, så fastholder man det. Også selvom det, af VAR fundne argument, måske ikke var dommerens udgangspunkt eller at han måske overså et kontaktpunkt, hårdhedsgrad eller andet.
    Hensigten med det er formentlig at ville intervenere mindst muligt i kampene samt at minimere situationer hvor der spørges indtil manglende intervention. Men jeg står tilbage med følelsen af et arbitrært og decideret fejlbehæftet system, som efterhånden bibringer mere diskussion og utilfredshed dommerstanden/-linjen end før VAR. Samtidig med at det virker som om at dommeren på banen dømmer mere tilbageholdende da han måske læner sig op ad støtten fra VAR. Problemet hér er bare at VAR jo forsøger at underbygge dommerens valg/fravalg og så står man i en situation, hvor man ikke får dømt det rigtige, men bare for støttet hinanden i at en forkert dom KAN fluekneppes til at være korrekt.

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #32
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: VAR i ligaen

    Vi havde ingen kontroversielle situationer i vores kamp, men det var der mellem OB og Silkeborg. Det er en situation, der godt kan minde lidt om tacklingen på Daramy mod FCM, hvor en OB spiller satser hele butikken, men ikke når bolden. Der er således lav kontrol, høj fart og fodsålen er forrest, men modsat Daramy var der her både mulighed og vilje til at spille bolden.

    Kehlet troppede op efter kampen og forklarede situationen og det er ganske interessant, at man er begyndt at vurdere kriterier, som ikke er nævnt i Fodboldloven og nu klassificerer tacklinger fra 1 til 10 (noget der heller ikke er beskrevet i Fodboldloven). Hvornår en tackling lander i de forskellige kategorier er fortsat ikke offentlig viden, men en kategori 9 og 10 tackling skal medføre udvisning, mens en kategori 8 tackling kan tolkes som begge (som VAR ikke skal blande sig i). Et kriterie som åbenbart kan flytte en tackling op i kategori er hvor kontakten finder sted.

    For at opridse reglerne, hvis nogle nu har glemt dem, så er der i Fodboldloven kun beskrevet tre kriterier for tacklinger (i virkeligheden bare fysisk kontakt (hvorfor der burde være rødt til Ross tidligere på sæsonen):
    - En satset tackling hvor spilleren har udvist manglende forudseenhed eller handlet risikobetonet eller undladt at tage forholdsregler i sin kamp om bolden. Denne koster ingen følgestraf.
    - En hensynsløs tackling hvor spilleren har handlet uden hensynstagen til den fare eller de konsekvenser, som hans modspiller kan udsættes for. Denne medfører en advarsel.
    - En tackling med unødig stor kraft hvor en spiller er gået ud over den nødvendige kraftanvendelse og udsætter sin modspiller for fare. Denne medfører udvisning.

    Når man vurderer hvilken kategori en tackling (eller fysisk kontakt) hører til, vurderer man ud fra følgende:
    - Kontrollen over tacklingen (ingen / et / begge ben i kontakt med jorden)
    - Voldsomheden i tacklingen (den hastighed hvormed tacklingen sættes ind)
    - Føddernes retning (strakt fod eller med knopperne/sålen først)
    - Muligheden for at spille bolden
    - Viljen til at spille bolden
    Dertil er beskrevet at en voldsom, ukontrolleret tackling med et eller begge ben, som rammer modspilleren og bringer hans sikkerhed i fare, betragtes som spil, som i alvorlig grad er utilladeligt og straffes med direkte frispark og udvisning. Det er derfor ikke nødvendigt at en tackling bonger ud på alle kategorier.

    Hvor kontakten er har altid givet mening også at vurdere, men er ikke en del af reglerne og som sådan er det også irrelevant, da en tackling på foden kan lave lige så stor skade, som en tackling på skinnebenet (sandsynligheden for at brække anklen må da også siges at være højere). At man pludseligt begynder at snakke om, at en tackling ikke kan medføre udvisning når den er på foden (eller tyngden er på foden) er at forskrue reglerne. Princippet har hele tiden været, at det er voldsomheden i tacklingen der straffes og ikke lige hvor kontakten ender med at være. I dette eksmpel fokuserer Kehlet også på, at bolden bliver ramt først, men det har heller aldrig været en faktor, når man saver sin modspiller over bagefter (noget Jan Carlson ved flere lejligheder også har pointeret).

    Min mistanke er, at de nye kategorier er opfundet til at vurdere om VAR skal blande sig (og så kan man diskutere hvor meget der rent faktisk skal til, før VAR reelt skal blande sig), men som nu åbenbart også har sneget sig med i den måde som dommerne dømmer på. I dette eksempel er det tilfældigheder der gjorde, at Silkeborgspilleren ikke brækkede sin ankel og når reglerne håndhæves på den her måde, så skal der uhyre meget til før en benbrækkertackling medfører en udvisning - hvilket man ikke kan sige er hensigten med reglerne eller i spillets ånd.

    Uanset hvad må man konkludere, at hvor tacklingen rammer er blevet en væsentlig faktor, når man skal vurdere følgestraffe. Vi så da også i denne runde, at Tingager blev udvist for en tackling der blev udført på lignende vis. Farten var dog lavere, men kontakten var højere, så her var dommeren ikke i tvivl. Sandsynligheden for en alvorlig skade er dog højere ved tacklingen fra OB-spilleren, da der var mere energi i tacklingen og modstanderens ben var i jorden, så mere energi også kunne blive overført.

    Jeg håber at man enten begynder at dømme efter de gældende regler eller i den mindste offentliggør de regler (og fortolkninger) man så rent faktisk dømmer efter. Om ikke andet, så må man instruere de spillere der har tendens til at gå hårdt i duellerne om, at de bare kan give den gas, så længe de springer ned på modstanderens ankel.

  4. De følgende 4 brugere er enige:

  5. #33
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: VAR i ligaen

    Det første indlæg er opdateret med situationen fra Brøndbykampen.

    I forlængelse af mit tidligere indlæg, så har jeg modtaget et svar fra Michael Johansen, der måske kan gøre os klogere.

    Citat Oprindeligt indsendt af Michael Johansen
    Alle europæiske forbund (herunder DBU) anvender UEFA's retningslinjer for fortolkning af kendelser. Det er altid med Fodboldloven i centrum (herunder de internationale fortolkninger på de grå sider). Som ved en enhver anden lov, ligger der underliggende fortolkninger mhp. ensartning. Vi kalder det "kriterier", som sammenlagt danner grundlaget for en kendelse herunder sanktionering. Fodboldloven er "blot" jura-delen og er meget kortfattet, som love nu engang er.

    UEFA arbejder med en 10-skala (som et internt sprog) til at klassificere hårdheden af tacklinger. Det er et værktøj til brug for fortolkning, således man nemt kan indikere hvor hård en tackling er. Det er altid baseret på et dommerskøn i kampen, ud fra de gældende kriterier. Vi tilstræber at vores dommere dømmer både korrekt, men også så ensartet som muligt, hvilket er tæt på en umulig opgave, fordi man altid skønner en smule forskelligt. Derfor er dommerens skøn på banen afgørende.


    Eksempler på udvalgte kriterier dommeren lægger til grund for tacklinger er:

    • mulighed og vilje for at spille bolden
    • hastighed og kraften på tacklingen
    • retningen på tacklingen (bagfra/forfra)
    • kontaktstedet (støvle vs. oppe på benet)
    • Kontrol over tacklingen (glidende vs. flyvende)
    • osv.

    Disse kriterier er dommeren trænet i at skønne på for at komme frem til sin afgørelse på et splitsekund. Skulle det gå galt, har vi så VAR til at hjælpe med et review, således dommeren kan få lov til at lave et nyt skøn.


    Der er ikke garanti for at alt er korrekt, ej heller med VAR, men fejlprocenten er i dag historisk lav.
    Jeg har efterfølgende spurgt om det er muligt at læse retningslinjerne nogle steder, men har ikke hørt tilbage. Det giver god mening at have nogle konkrete værktøjer til at håndhæve reglerne, men samtidig har man i Fodboldloven de "grå sider" der er fortolkninger. Det er dog ikke særlig transparent, da retningslinjerne reelt har udbygget reglerne med flere kriterier, ligesom de ikke er offentligt tilgængelige. En stor styrke ved Fodboldloven er, at man får mere eller mindre ensartede regler i hele verden som styres fra central hånd af IFAB, men dette undermineres ved at indføre skjulte kriterier. Det skal blandt andet fremhæves, at man vurderer hvorfra tacklingen bliver indsat (forfra/bagfra), mens der i Fodboldloven ellers er anført, at dette ikke skal være af afgørende betydning. Det gør det samtidig endnu sværere at gennemskue hvad der reelt dømmes og hvorfor.

  6. De følgende 2 brugere er enige:

  7. #34
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,201

    Re: VAR i ligaen

    Kan man egentlig måle om VAR har været med til at fjerne de værste svinestreger?
    Imod moderne fankultur
    djurlander's Avatar

  8. #35
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af djurlander Se meddelelser
    Kan man egentlig måle om VAR har været med til at fjerne de værste svinestreger?
    Helt generelt må det være en svær øvelse, da 'svinestreger' ikke er veldefineret (og dommerne dømmer efter interne retningslinjer fra UEFA, så ingen kan reelt vurdere det). Min subjektive vurdering er dog klart nej - synes faktisk ikke at VAR har været særlig brugbart til at straffe voldsomme tacklinger. Bare i denne sæson alene blev Grabara udsat for et decideret overfald med så voldsom kraft, at han brækkede ansigtsknogler - og hvis det ikke tolkes som voldsom kraft, så er det svært at se, hvad der så er voldsom kraft.

  9. De følgende 7 brugere er enige:

  10. #36
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Helt generelt må det være en svær øvelse, da 'svinestreger' ikke er veldefineret (og dommerne dømmer efter interne retningslinjer fra UEFA, så ingen kan reelt vurdere det). Min subjektive vurdering er dog klart nej - synes faktisk ikke at VAR har været særlig brugbart til at straffe voldsomme tacklinger. Bare i denne sæson alene blev Grabara udsat for et decideret overfald med så voldsom kraft, at han brækkede ansigtsknogler - og hvis det ikke tolkes som voldsom kraft, så er det svært at se, hvad der så er voldsom kraft.
    Der var en undersøgelse fra Italien som kom i '20, der viste, at holdeforseelser i feltet, professionelle frispark og de små grimme svinestreger var faldet markant i serie A. Jeg tror så, at forskellen i setup for VAR mellem de store ligaer og eksempelvis suppen gør, at det ikke direkte kan overføres.

  11. De følgende 2 brugere er enige:

  12. #37
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Devil Se meddelelser
    Der var en undersøgelse fra Italien som kom i '20, der viste, at holdeforseelser i feltet, professionelle frispark og de små grimme svinestreger var faldet markant i serie A. Jeg tror så, at forskellen i setup for VAR mellem de store ligaer og eksempelvis suppen gør, at det ikke direkte kan overføres.
    Jeg ved ikke hvordan man skal strukturere sådan en undersøgelse, så man med nogenlunde sikkerhed kan konkludere på resultatet. På overfladen kan man forestille sig to scenarier: 1. Svinestreger er blevet færre, fordi spillerne har tilpasset sig VAR og formoder, at den slags i højere grad bliver straffet. 2. Antallet af svinestreger er steget, fordi VAR fanger flere end før.
    Med svinestreger mener jeg en tackling der medfører udvisning (og ikke voldsom adfærd), men det er ikke ligefrem veldefineret. Det vel heller ikke fordi vi før VAR så så forfærdeligt mange af dem (så sandsynligheden på at finde en forskel er vel i forvejen lav), men af dem vi har set, så har VAR vist sig at være ganske ubrugeligt - og dermed ikke bidraget til at reducere antallet af svinestreger.

  13. #38
    Tilmeldingsdato
    Aug 2006
    Indlæg
    1,842

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Jeg ved ikke hvordan man skal strukturere sådan en undersøgelse, så man med nogenlunde sikkerhed kan konkludere på resultatet. På overfladen kan man forestille sig to scenarier: 1. Svinestreger er blevet færre, fordi spillerne har tilpasset sig VAR og formoder, at den slags i højere grad bliver straffet. 2. Antallet af svinestreger er steget, fordi VAR fanger flere end før.
    Med svinestreger mener jeg en tackling der medfører udvisning (og ikke voldsom adfærd), men det er ikke ligefrem veldefineret. Det vel heller ikke fordi vi før VAR så så forfærdeligt mange af dem (så sandsynligheden på at finde en forskel er vel i forvejen lav), men af dem vi har set, så har VAR vist sig at være ganske ubrugeligt - og dermed ikke bidraget til at reducere antallet af svinestreger.
    Jeg husker også kun omtalt flere gang i et program om VAR på Mediano. Som jeg husker det, blev den primært brugt af VAR-fortalere. Jeg skrev ikke, at jeg var enig.

  14. #39
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: VAR i ligaen

    14. runde bød på yderligere VAR-diskussioner, især da VAR spillede en stor rolle i AGF-BIF kampen. Brøndby fik korrekt underkendt en scoring, men de store samtaleemner er de gange hvor VAR ikke blandede sig. Da AGF bragte sig på 2-1 er en AGF spiller inde og genere Brøndbys målmand og der opstår en større positionskamp mellem dem. Det er en svær situation, da målmanden bestemt også giver igen, men det ligner i hvert fald, at AGF-spilleren har fat i målmandens arm efter bolden er i spil. Dermed kan scoringen annulleres for en holdeforseelse, ligesom den også kan annulleres for obstruction. Det kan ligeledes godt ligne, at AGF-spilleren er i offsideposition, men også her er vi begrænsede af kameravinklen (og man må igen håbe, at VAR har adgang til nogle bedre). Situationen kunne være løst af dommeren, der burde have bremset hjørnesparket og skildt parterne ad (som man i virkeligheden ser så ofte).
    Slutteligt spyttede en AGF-spiller også efter en Brøndbyspiller der lå ned. Man kan godt udvises efter kampen er fløjtet af, men jeg ved ikke om VAR kan byde ind efter kampen er fløjtet af (og så er det jo noget man ville forvente at linjedommeren havde set).

    Edit: Dommeren frikender VAR, så passér gaden...
    Sidst redigeret af Kenney : 24.10.22 kl. 14:15

  15. #40
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,292

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    Runde 14: FCK-FCM. VAR måtte blande sig to gange i kampen. Vi fik tildelt et korrekt straffe, som kampens dommer overså trods kort afstand og frit udsyn. Den mere kontroversielle kendelse var, da FCM scorede direkte på frispark. Grabara fik kun snittet bolden, der herefter ramte både overlægger og stolpe og herefter jorden og sprang ud i feltet igen. Den blev ikke dømt inde og derfor så VAR billederne igennem. De billeder vi har tilgængelige kan ikke afgøre om bolden endegyldigt har krydset mållinjen. Det er ikke tilstrækkeligt, at noget af bolden har krydset linjen. Det er hele bolden, der skal være over linjen. Dermed kan bolden stadig godt være på linjen, selvom den ikke har fysisk kontakt med linjen (på side 53 i Fodboldloven er der en fin illustration af dette). Ud fra de billeder som vi har til rådighed, er det grundet vinklen ikke muligt at afgøre om bolden har sluppet linjen. Ser man vinklen bag målet, så ligner det ikke, at den har sluppet linjen og ser man vinklen foran målet ligner det, at bolden har sluppet linjen. Ingen af disse gør os klogere. Jeg hælder selv mest til, at den har sluppet linjen, men jeg er før blevet snydt af vinklerne. Jeg ved ikke, om VAR har nogle bedre vinkler at arbejde med (det håber jeg), men ellers er det ikke åbenlyst, om bolden var inde eller ej.
    På tv3sport kan man se en rapportage fra VAR-vognen under kampen mod FCM. Her ser vi, at VAR ikke havde (eller i hvert fald ikke brugte) bedre billeder. Kort efter episoden blev der på Twitter postet en meget videnskabelig undersøgelse, der netop dokumenterede, at vinklerne hurtigt kan snyde. Jeg tror mest selv, at bolden havde krydset linjen, men fastholder at billederne ikke helt er 'the smoking gun'.

  16. De følgende 2 brugere er enige:

  17. #41
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    6,094

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Kenney Se meddelelser
    På tv3sport kan man se en rapportage fra VAR-vognen under kampen mod FCM. Her ser vi, at VAR ikke havde (eller i hvert fald ikke brugte) bedre billeder. Kort efter episoden blev der på Twitter postet en meget videnskabelig undersøgelse, der netop dokumenterede, at vinklerne hurtigt kan snyde. Jeg tror mest selv, at bolden havde krydset linjen, men fastholder at billederne ikke helt er 'the smoking gun'.
    Ja det synes jeg så er problematisk. Bevares bolden ser da ud til at være inde, men ud fra de billeder vi så, der vil jeg holde fast i, at man ikke med 100% sikkerhed uden nogen form for tvivl kan konstatere, at den var 100% over stregen. Og i så fald blev vi vel efter reglerne snydt.

  18. De følgende 6 brugere er enige:

  19. #42
    Django er offline Ostepoppes, R. Varemærke!
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    383

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af k@sper Se meddelelser
    Ja det synes jeg så er problematisk. Bevares bolden ser da ud til at være inde, men ud fra de billeder vi så, der vil jeg holde fast i, at man ikke med 100% sikkerhed uden nogen form for tvivl kan konstatere, at den var 100% over stregen. Og i så fald blev vi vel efter reglerne snydt.
    Jeg troede egentlig at Superligaen stadig kørte med "Goal Line Technology" i form af "GoalRef" som via chip fortæller dommeren når bolden har været over stregen? Dvs. evt. VAR billeder er mere eller mindre irrelevante i dette tilfælde.
    Eller var det blot i en prøveperiode og ikke længere gældende?

  20. Den følgende bruger er enig i dette:

  21. #43
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    6,094

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Django Se meddelelser
    Jeg troede egentlig at Superligaen stadig kørte med "Goal Line Technology" i form af "GoalRef" som via chip fortæller dommeren når bolden har været over stregen? Dvs. evt. VAR billeder er mere eller mindre irrelevante i dette tilfælde.
    Eller var det blot i en prøveperiode og ikke længere gældende?
    Aner det ikke. Jeg synes bare, at det er irriterende, at man ikke kan vise et klart billede af en bold, som har krydset linjen. I 2022 er det bare ikke godt nok, at/hvis man dømmer et mål fordi "bolden ser ret meget inde ud".

  22. De følgende 5 brugere er enige:

  23. #44
    Tilmeldingsdato
    Dec 2003
    Indlæg
    5,113

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Django Se meddelelser
    Jeg troede egentlig at Superligaen stadig kørte med "Goal Line Technology" i form af "GoalRef" som via chip fortæller dommeren når bolden har været over stregen? Dvs. evt. VAR billeder er mere eller mindre irrelevante i dette tilfælde.
    Eller var det blot i en prøveperiode og ikke længere gældende?
    Hvornår har det været afprøvet i Superligaen?
    Garneren

    ______________________________ ___________

    Brøndby-logik
    "Vi mener ikke, vi er skruebrækkere. Vi vælger at være solidariske...med klubben."
    Per Nielsen, 24. august 2004

    Brøndby-sandheden
    "Så lukker vi. Større er kærligheden heller ikke."
    Anonym BIF-ansat, 8. januar 2013

  24. Den følgende bruger er enig i dette:

  25. #45
    Django er offline Ostepoppes, R. Varemærke!
    Tilmeldingsdato
    Jul 2005
    Indlæg
    383

    Re: VAR i ligaen

    Citat Oprindeligt indsendt af Garneren Se meddelelser
    Hvornår har det været afprøvet i Superligaen?
    Tilsyneladende tilbage i 2012:
    https://en.wikipedia.org/wiki/GoalRef

    Det blev åbenbart også brugt under VM i 2012.

    Hvad status er, aner jeg dog ikke. Antager bare noget tilsvarende som minimum var i brug for at hjælpe dommeren.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. U19-ligaen KB-FCN
    By Spejder fra Mars in forum De korte linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 09.08.08, 16:35
  2. Ikke "Malta-ligaen", men "Liechtenstein-ligaen"....
    By Nosferatu in forum De korte linier
    Svar: 5
    Sidste Meddelelse: 28.06.05, 20:43
  3. Niveauet i SAS ligaen..
    By unknown in forum De korte linier
    Svar: 9
    Sidste Meddelelse: 20.05.05, 18:26
  4. Forår med m-ligaen!
    By m-ligaen in forum Spil
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 09.03.05, 12:48
  5. Efterår med m-ligaen...
    By m-ligaen in forum Spil
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 10.07.04, 09:37

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •