Se afstemningsresultater: Kampens resultat?

Stemmeafgivere
45. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • FC København Sejr!

    23 51.11%
  • Uafgjort!

    10 22.22%
  • AGF Sejr!

    12 26.67%
Viser resultater 1 til 15 af 96

Emner: Optakts- og kamptråd: FC København – AGF (21.05.23 kl.18)

  1. #16
    Tilmeldingsdato
    Jul 2012
    Indlæg
    2,313

    Re: Optakts- og kamptråd: FC København – AGF (21.05.23 kl.18)

    Citat Oprindeligt indsendt af Dane Se meddelelser
    Vi kan hurtigt blive enige om, at mange ting – både det høje pres og den centrale midtbane – ikke har fungeret på det seneste. Derfor tror jeg også, at der er en god chance for, at Neestrup vil vælge at gå en anelse mere konservativt til værks i morgen. Jeg tror, vi har bedre betingelser for at blive farlige, hvis vi kan lokke AGF lidt frem på banen og på den måde udnytte rummene bag deres wingbacks, fx ved at spille højt og dybt direkte fra Vavro til Daramy og satse hårdt på andenboldene (for den første duel vil vi sjældent vinde, hvis ikke der er en fri mand). Eller sagt på en anden måde: En tilgang til kampen, der på nogle punkter vil minde om, hvordan vi greb tingene an på Brøndby Stadion, men uden at det nødvendigvis betyder en trebackkæde, eller at vi vil stå helt så lavt, som vi gjorde i lange perioder derude. Men omvendt falder jeg heller ikke ned fra stolen, hvis vi tropper op i en 3-5-2.

    Uanset hvad vil jeg dog stadig mene, at det er ganske afgørende at (kunne) stille op med en tremandsmidtbane mod AGF's to. Især fordi vi ikke rigtig har spillertyperne til kun at spille med to på midten – Lukas Lerager har ikke evnerne, og Clem har ikke samme radius som fx Zeca eller Delaney for at pege på nogle af de bedste, vi har haft til at løse den opgave. Man kan i øvrigt gense første halvleg af Neestrups første derby på Brøndby Stadion, hvis man vil se, hvor galt en tomandsmidtbane med Lerager kan gå.
    Jeg er helt enig i, at en tremandsmidtbane nok er den bedste løsning (hvis vi kan stille med så mange efterhånden), men det er ikke givet, at vi har en stor fordel med den bare fordi vi på papiret får et numerisk overtal. AGF løser det problem ved, at holde deres to midtbanespillere længere tilbage og så lader vores midterforsvarere og Clem køre bolden rundt mellem sig. Samtidig kan de skubbe op i pres, når betingelserne er gode (hvilket selvfølgelig kan være svært at afgøre). Mon ikke det er (essensen af) taktikken for dem til kampen. De starter med tre mand fremme i presset og hvis det ikke går, falder de tilbage og lader os komme længere frem (så pladsen bliver lille) - men selv her betyder det numeriske overtil ikke meget, da deres midtbane stadig kun skal koncentrere sig om to spillere, da Clem typisk er tilbage. Samtidig får vi heller ikke isoleret kanterne til dueller, da deres backer også kan blive tilbage. Dertil kan de begå lige så mange frispark som de vil når det endelig brænder lidt på, hvilket man ikke skal undervurdere.

    Som du selv er inde på er en løsning at sparke langt til Daramy - den slags bliver dog hurtigt læst og jeg tror ikke AGF har noget imod at stå dybt. Selvom de så småt er ved at få guldfeber i det århusianske, så tror jeg ikke de vil jagte eller spille med særlig stor risici. Vi kan også stille med et tremandsforsvar (måske endda em god idé med tanke på vores forsvar på dødbolde og indlæg), men det skal i min optik betyde, at Clem ikke bliver tilbage i opspillet, men modtager bolden betydeligt længere fremme på banen og så koster det jo stadig en spiller længere fremme under alle omstændigheder - og så har vi heller ikke to "rigtige" angribere, hvilket også trækker ned.

    Man skal selvfølgelig heller ikke gøre AGFs midtbane bedre end den er. Der er muligheder, men det kræver, at vores 8'ere ikke bare bliver stående i deres "skygge" men er mere bevægelige og så bør der være plads at undytte, især hvis AGF vælger at presse højt. Det kræver selvfølgelig at vi spiller lidt hurtigere end i de seneste kampe og ikke primært leder efter kanterne i opspillet. I den forbindelse kunne Haraldsson have været en god løsning på midtbanen fra start (men ikke til rådighed). Derudover er det værd at huske på, at AGF primært er et defensivt spillende hold, hvilket på papiret nok taler imod et tremandsforsvar, men til gengæld burde det betyde en ekstra spiller i angrebet - så handler det måske mere om at få lokket AGF frem på banen. Ellers afhænger meget af, at vi rammer de gode løb (som Kiwi er inde på) og det synes jeg ikke var har været særlig gode til de seneste kampe. Et andet alternativ til tremandsforsvaret er, som Kiwi også nævner, en diamant på midten. Men med Haraldsson ude er det svært at pege på hvem der skal være den forreste spiller i diamanten (jeg ved ikke om Diogo er god nok til den plads).

    Det hele bliver selvfølgelig meget "talgymnastik" og det betyder ikke så meget, hvis vi formår at spille dynamisk og har gode løbemønstre. Men med det forbehold håber jeg på:
    Grabara
    Jelert - Vavro - Lund - Sørensen
    Lerager - Clem - Falk
    Roony - Larsson - Daramy
    Det er ikke fordi vi har så forfærdeligt meget at vælge imellem. Det er vel primært Roony der kan skiftes med Goncalves, hvilket er meget sandsynligt med tanke på de seneste dispositioner og ellers handler det nok om skader på dagen. Ellers skal vi "ryste" posen igen og ændre formation jvf. ovenstående diskussion. Tremandsforsvaret er en reel mulighed, men vi har så ikke mulighed for at bytte en skadet spiller (medmindre vi "opfinder" endnu en midterforsvarer). Jeg ser ikke diamanten på midtbanen som særlig realistisk, men man skal aldrig sige aldrig - om ikke andet kan det have "chokværdi" og måske give os en lille taktisk fordel, da AGF næppe har kunne forberede sig særlig grundigt på det scenarie.

  2. Den følgende bruger er enig i dette:


Threaded View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Svar: 96
    Sidste Meddelelse: 26.02.18, 22:54
  2. Optakts- og kamptråd: AGF – FC København (11.12.16 kl.16)
    By Steffen_Corleone in forum De korte linier
    Svar: 29
    Sidste Meddelelse: 15.12.16, 22:18
  3. Optakts- og kamptråd: FC København – AGF (29.05.16 kl.17.00)
    By Steffen_Corleone in forum De korte linier
    Svar: 0
    Sidste Meddelelse: 28.05.16, 08:33
  4. Optakts- og kamptråd: AaB – FC København (21.07.13 kl.19)
    By Steffen_Corleone in forum De korte linier
    Svar: 71
    Sidste Meddelelse: 23.07.13, 21:29
  5. Optakts- og kamptråd: FC København - FCM (15.07.12 kl.19)
    By Steffen_Corleone in forum De korte linier
    Svar: 41
    Sidste Meddelelse: 18.07.12, 17:48

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •