Min helt store anke er straffen omkring loyalitetspoint. I princippet betyder det ikke så meget personligt, så derfor har jeg i tvivl om det er nødvendigt at gå helt amok over. Jeg har dog delt min mening med FCK og det må vel være vejen frem, hvis mange er så utilfredse.
1) “varen” er min, jeg betaler og kan i princippet gøre med den som jeg lyster. Bageren straffer mig jo hellere ikke, hvis jeg kun spiser 75% af kringlen.
- modargumentet er at FCK rigtig gerne vil have flest mulige på stadion, hvilket jeg naturligvis støtter op om, men
2) det ændre ikke på at jeg af og til ikke kan komme. Nu giver jeg min billet væk, men ønsker naturligvis ikke at blive straffet, hvis de ikke benytter deres gratis billet
3) så kan jeg give min billet tilbage til FCK. Det er da fedt de vil sælge sammen billet to gange, men det er virkelig en grisk indstilling overfor loyale fans og ødelægger muligheden for at smide billetten op herinde på kampdagen, hvis man bliver forhindret i sidste øjeblik og
4) sidst men ikke mindst, så er det fuldstændig håbløst timing. Bi slår rekorder for tiden, folk kommer på stadion, så hvad er problemet egentlig for ikke at tale om:
5) maskinerne i lufthavne registre forkert. Dvs den bipper grøn, men computeren registre faktisk ikke du er gået ombord. Det samme kan sagtens være tilfældet i Parken og hvilket shitshow bliver det når klagerne begynder at vælte ind for folk, som rent faktisk var i Parken eller folk som påstod de var i Parken. Det bliver administrativt kaos - er problemet virkelig så stort? Eller er det bare en Excel manager, som har fundet få eksempler på folk som ikke rigtigt benytter sin plads
Jeg er meget enig. Det er den griske undertone i det, jeg har et problem med. Jeg synes da også, det er ærgerligt, at der til en udsolgt kamp er flere tusinde ubrugte pladser, fordi stemningen og oplevelsen ville være et nøk større, hvis der reelt var helt fyldt. Men det er altså en kæmpe fordel for en forretning at have solgt halvdelen af sine billetter til en helt års arrangementer på forhånd, og den loyalitet fra sæsonkorthavere, der år efter år betaler forud for et helt års kampe, bør vægte tungere.
Hvis det blot handlede om at få udnyttelsesgraden op, kunne man lave en model, hvor man frigav sin billet til klubben mod at få refunderet en del af prisen. Det behøvede ikke at være 100 procent, selv om det også ville være en god forretning for klubben, da de ville få mere ind på at sælge min plads som løssalgsbillet, end jeg ville have betalt for den. Men hvis en sæsonkorthaver fik - lad os sige - 50-75 procent af sæsonkortprisen refunderet for at frigive den, er jeg sikker på, at det ville øge mængden af frigivne pladser.
Og er det et stort problem, at der så kommer en fremmed gæst ind i en fasttømret gruppe tilhængere? Jeg har svært ved at se det. Gæsten vil jo komme alene og kan derfor formentlig godt overtales til at stå i udkanten af den gruppe, vedkommende tilfældigt er endt i. I øvrigt er den "problematik" jo allerede i spil med den nuværende billetfrigivelsesmodel. Omfanget vil blot blive lidt større.
Men grundlæggende er man nok også bare nødt til at acceptere, at der aldrig bliver fuldt belagt til en kamp - ikke engang en CL-kamp mod Real Madrid. Det kunne i øvrigt være interessant at vide, hvor stor udnyttelsesgraden er på sponsorbilletterne. Jeg ved, at klubben gør mere end før for at kratte forventet ubenyttede fribilletter ind, hvilket er fint. Men gælder de her krav til udnyttelsesprocent også sponsorerne? Næppe. Men hvorfor egentlig ikke? Svaret er selvfølgelig, at vi almindelige fans er mere undværlige kunder end sponsorer, nu hvor der begynder at være kamp om pladserne i Parken - noget, vi alle burde være glade for, men hvor man som loyal tilhænger gennem 30 år godt kan føle sig lidt til grin for egne penge.
En lille kommentar omkring at give sin billet tilbage. Jeg kan sagtens leve med at vi deler i porten, dvs 50% tilbage HVIS fck formår st sælge billetten og 0% hvis billetten ikke sælges. Det bliver bare så omstændigt, så hvorfor ikke bare lad os give billetten videre og droppe den straf
Pointen med det skulle jo være at få udnyttelsesgraden op. Jeg forstår jo godt klubbens ambition om at få folk til at give billetten videre i stedet for bare at blive væk og lade pladsen stå tom. I min gruppe forsøger vi så vidt muligt at tage venner med ind, når folk ikke kan komme til en kamp, men det er ret ofte, det ikke lykkes at finde nogen, der er interesserede, selv om de får en billet gratis.
Jeg har det fint med at give min billet videre gratis til en ven eller til en fremmed for den sags skyld. Men jeg har det principielt stramt med, at klubben vil score dobbelt billetindtægt på min plads. Og så kan jeg generelt bedre lide, at man bruger guleroden frem for pisken i forsøget på at øge udnyttelsesgraden.
50% (og 0%, hvis den ikke bliver solgt) lyder i øvrigt som et udmærket forslag.
Jeg tænker at en andel af det samlede gensalg til den kamp, du frigiver billetten er en bedre løsning. Det kan være ret tilfældigt om din plads er attraktiv til enkelte kampe, især afhængig af om nabopladserne også er ledige og så kan der opstå spekulation omkring det.50% (og 0%, hvis den ikke bliver solgt) lyder i øvrigt som et udmærket forslag.