Siden 2001/02 sæsonen har FCK spillet europæisk hvert år i nu 23 år i træk. Med sportslige op- og nedture, der går fra Gorica, Rijeka og Jablonec i den ene ende, til Chelsea, Ajax, Man. United og Barcelona i den anden ende. Billetsalget til udefans har været så varieret som 2 ludere og en lommetyv fra Gibraltar i den ene ende, til tyrkiske tosser fra Galatasaray, tyske clueless idioter fra Hannover og Malmø-fans, hvis niveau af malicious compliance ifm. salg af billetpakker nemt kan måle sig med Rasmus Paludans opførsel, skulle han nogensinde befinde sig i en moske.
Med al den ophobede erfaring og viden in mente, så kan det kun kraftigt undre hvordan i hede hule fucking helvede (pardon my French), at man kan ignorere al denne know-how og finde på nogle af de mest fuldstændig hjernedøde, idiotiske, tåbelige tiltag i forbindelse med billetsalget af CL-kampene i efteråret.
Da man i efteråret 2010 stod med en kassekamp mod verdens dengang stærkeste hold, som groft sagt bestod af 10 verdensmestre og verdens bedste fodboldspiller, var Dan Hammer på vegne af klubben ude og meddele, at(https://www.fck.dk/nyhed/hammer-det-er-en-fck-kamp)det er vigtigt for os at markere, at det er en F.C. København-kamp og ikke en FC Barcelona-kamp.
Det er simpelthen ikke i orden, at klubben egentlig fraviger den indstilling, ved at man ikke for alvor har nogen form for kontrol med hvem der kan købe billet til hjemmeafsnittene i Parken. Det kan ikke være rigtigt, at folk, som ikke engang bor i Danmark, kan oprette et FCK+ abonnement, og dermed blive ligestillet med tusindvis af FCK-fans, som har stået i Parken i nærmest årtier. Der er så mange tekniske løsninger, man kunne have gjort brug af, og som andre danske klubber også har gjort brug af tidligere. Da Randers FC sidste år trak Galatasaray i EL play-off runden, var der desperate tyrkiske fans i KBH-området og i Tyskland, som købte sæsonkort for at få adgang. Dem blokerede Randers FC for, da de godt kunne lure på købernes adresser at der var noget galt. FCN har netop sat billetpakker til salg for deres ECL-gruppespil. Her er det påkrævet som køber, at man på forhånd var indregistreret i systemet.
- I 2013, da man vidste at man skulle spille CL-gruppespil, kunne man (med rabat) tilkøbe en CL-pakke inden lodtrækningen fandt sted. Man kunne, allerede efter Breidablik-opgørene, gøre det muligt at reservere gruppespilspakker for ikke-platinkortholdere, hvor prisen så først blev sat efter de europæiske kval-runder, afhængigt af om det blev CL, EL eller ECL, samt efter lodtrækning.
- Man kunne have sørget for at det kun var folk, som var registreret som sæsonkortholder eller som FCK+ abonnent før 31. august kl. 18:00, hvor lodtrækningen fandt sted, der kunne få adgang til presale. Ligesom det efter et presale kun ville være muligt for folk, der inden 31. august havde fået oprettet en profil på billet.fck.dk, som ville få adgang til det almindelige billetsalg.
- Man kunne sørge for at alle med en eller anden form for fast sæde, i form af et sæsonkort eller abonnement, eller folk på S12 med abonnement/sæsonkort, kunne trække billetter til deres faste plads ud inden en vis deadline, præcis som man gør inden sæsonstart, når sæsonkortene skal fornyes. (EDIT 11/9: Det står egentlig også at det er tilfældet. Der læste jeg vist lidt for hurtigt)
Resten af et evt. presale kunne i et vist omfang gøres via loyalitetspoint, så man sikrer at det er de trofaste og loyale FCK-fans, der får adgang til kampene.
- Man kunne sørge for at alle billetter blev personlige, så man skulle vise ID ved bare de 3-5 kampe på en sæson, og at alle voksenbilletter skulle tilhøre nogen, som på forhånd var registreret i billet.fck.dk eller profil.fck.dk. Så skulle en børnebillet konverteres til en voksenbillet, så ville det kræve at den skulle tilknyttes en, som allerede var i systemet inden 31. august kl. 18:00. Og i samme ombæring oprette en billetbørs, som ville betyde at hvis man ikke kunne være der til kampen, så kunne den sendes videre ud i systemet, samtidigt med man ville kunne sælge den videre (selvfølgelig uden profit), både i frit salg, eller ved at man kunne få et personligt link, man kunne sende til en kammerat, som gerne ville købe den af en. Det gebyr, klubben måtte indkræve for navneændring, skulle selvfølgelig betales af den nye køber. De systemer findes allerede. Ticketmaster bruger dem, og det gør Eventim i Tyskland også.
Det ville også reducere muligheden for sortbørshandel med billetter, som vi ser på DBA i øjeblikket. Ikke fjerne det helt, men reducere det kraftigt.
Og jeg vil lige understrege at ingen af ovenstående forslag forholder sig til prisen for en CL-billetpakke, og hvad klubben måtte tænke om at opkræve for billetter og billetpakker. Kun hvem der kan få adgang til at købe dem.
Der er ingen tvivl om at der er nok FCK-fans til at fylde Parken ifm. disse CL-kampe. Når der har været det boom, man har set til helt almindelige kampe i Superligaen, er der ingen grund til at frygte, at der ikke skulle blive udsolgt ifm. de europæiske kampe, selv med de nævnte tiltag. Og med tanke på hvor hurtigt billetpakkerne er blevet solgt, så har det ikke været priserne, der har været afskrækkende, på trods af at FCK har nogle af de dyreste billetpriser i CL-turneringen.
Så det er ufatteligt tåbeligt, at man ikke har indført nok tiltag, der både gør de respektive abonnement/sæsonkort modeller attraktive for FCK-fans, og som sørger for at det ikke er vanvittige Gala-fans eller glory-hunter Man.U/Bayern fans, der får billet til A-,B- eller C-tribunen, selv om man (igen) forsøger at hive så mange penge ud af lommen på de trofaste kunder som muligt.
Jeg håber virkelig at Fanklubben konfronterer ledelsen med disse ting i deres dialog med den, ligesom jeg håber, at nogen vil bringe disse ting op ifm. næste FCK Inside, hvor de ikke kan slippe væk, og tvinges til at forholde sig til det live på åben skærm.
PS: Ja, jeg ved det er endnu et langt rant i De Korte Linier fra min side. Det ville bare drukne, hvis det her kom i "Det pisser mig af" tråden. Selv om det virkelig pisser mig gevaldigt af, selv om jeg som platinkortholder i princippet kunne være ligeglad i år.