Se afstemningsresultater: Kasse eller uddannelse??

Stemmeafgivere
185. Du kan ikke stemme i denne afstemning
  • Skal spilleren tjene kassen, så han er sikret resten af livet?

    26 14.05%
  • Skal spilleren sørge for at have/få sig en uddannelse?

    52 28.11%
  • Eller en kombination af begge dele?

    107 57.84%
Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Fodboldspiller og Uddannelse?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,916

    Fodboldspiller og Uddannelse?

    Er det rimeligt, at fodboldspillere skal tjene millioner på deres sport? f.eks. Rivaldo, som tjente 1,5 million per uge for at sidde på bænken i Milan. Var det ikke bedre, om klubberne gav mindre til gengæld for at spillerne sideløbende fik/tog en uddannelse, da karrienren, som bekendt er begrænset. Den kan stoppe brat ved skader og uheld. Er lønniveauet ikke ved at nå højder, ingen kan betale, som gør at mange klubber er blevet forgældet.
    Mange klubber kalkulerer med indtægter, de endnu ikke har, i håb om at vinde en af de prestige givende turneringer.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Apr 2003
    Indlæg
    737

    Re: Fodboldspiller og Uddannelse?

    Tror du selv spillerne vil spille, i de klubber der går forrest og sætter lønen ned til det halve? Kom nu ind i kampen. Vi andre kalder det markedsøkonomi. Det kan man så være tilhænger af eller ej.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,136

    Re: Fodboldspiller og Uddannelse?

    ›Tror du selv spillerne vil spille, i de klubber der går forrest
    ›og sætter lønen ned til det halve? Kom nu ind i kampen. Vi andre
    ›kalder det markedsøkonomi. Det kan man så være tilhænger af eller
    ›ej.

    Synes det BURDE være simpelt at unge spillere fik sig minimum en gymnasiel udd. inden de tog af sted...:)
    Men det er sgu svært når der står en og vifter med 1000,- sedler...

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Jan 2004
    Indlæg
    1,089

    Re: Fodboldspiller og Uddannelse?

    Det må fodboldspillerne sgu selv om. Det er deres eget liv; de kan gøre som de vil - og så må de pænt æde konsekvenserne (deres kiks om man vil). Ligesom alle andre også må. Det ikke er pladeselskabernes skyld at man spilder sin ungdom med guitarspil. Det er heller ikke fodbold"klubbernes" problem at en ung knøs ikke bestiller andet end træning og ender som et uuddannet socialtilfælde i en alder af 30, fordi han levede på håbet om et udlandsventyr...

    Det er iøvrigt aldrig for sent at få en uddannelse skulle jeg hilse og sige.

    Mvh,
    Z
    All Criminals Are Bastards

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    890

    Re: Fodboldspiller og Uddannelse?

    ›Det må fodboldspillerne sgu selv om. Det er deres eget liv; de
    ›kan gøre som de vil - og så må de pænt æde konsekvenserne (deres
    ›kiks om man vil). Ligesom alle andre også må. Det ikke er
    ›pladeselskabernes skyld at man spilder sin ungdom med guitarspil.
    ›Det er heller ikke fodbold"klubbernes" problem at en
    ›ung knøs ikke bestiller andet end træning og ender som et
    ›uuddannet socialtilfælde i en alder af 30, fordi han levede på
    ›håbet om et udlandsventyr...


    ›Det er iøvrigt aldrig for sent at få en uddannelse skulle jeg hilse og sige.

    ›Mvh,
    ›Z


    Men der ville måske være en ide i at lave en arbejdsløshedsforsikring som eventuelt kunne kombineres med en uddannelsesopsparing, så folk (efter karrieren) havde lidt penge til at starte forfra.. Det kunne eventuelt være et krav som FIFA / UEFA indførte i nye kontrakter... ?

  6. #6
    db. Slettet

    Re: Fodboldspiller og Uddannelse?

    ››Tror du selv spillerne vil spille, i de klubber der går forrest
    ››og sætter lønen ned til det halve? Kom nu ind i kampen. Vi andre
    ››kalder det markedsøkonomi. Det kan man så være tilhænger af eller
    ››ej.

    ›Synes det BURDE være simpelt at unge spillere fik sig minimum en
    ›gymnasiel udd. inden de tog af sted...:)

    ›Men det er sgu svært når der står en og vifter med 1000,- sedler...

    Hej Ronnie79,

    Jeg er ikke uenig i, at man burde sikre sig en eller anden form for ungdomsuddannelse. Om det lige skal være gymnasiet er så en anden sag, og jeg ville da selv ønske at gymnasiet kom væk fra sin skraldespandsrolle, og i stedet blev målrettet dem der skal videre ad boglig vej. Og jeg mener ganske bestemt at klubberne bør have en form for ansvarsfølelse for deres unge spillere, uanset at det naturligvis kun er spilleren selv, der i sidste ende kan vælge sine valg.

    Men jeg er ikke så sikker på, at det nødvendigvis er en god ide at tage ungdomsuddannelsen som 16-18 årig, hvis man har en reel mulighed for at blive professionel fodboldspiller. Umiddelbart virker det som et bedre karrierevalg, at man som 16 årig vælger at sætte de næste 4-5 år af til en målrettet indsats på at blive professionel fodboldspiller. Så kan man give fodbolden alt man overhovedet har, og hvis det ikke er nok, kan man alligevel have en ungdomsuddannelse som 22-23årig, med rigeligt tid til at komme videre i sin karriere.

    Men naturligvis skal man nå at opbygge en eller anden form for kompetence i løbet af sin fodboldkarriere, hvis ens talent er stort nok til at blive professionel, men ikke til at blive rig af fodbolden, jeg vil blot mene, at man sagtens kan nå at tage både en ungdomsuddannelse og i princippet også en (del af en) videregående uddannelse i løbet sin karriere. Derfor er der ikke nødvendigvis nogen grund til at satse på to heste i den periode, hvor man skal forsøge at etablere sig i fodboldens rækker. Så hellere give drengedrømmen fuld tryk i nogle få år og se om det kan bære.

    mvh. db.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,916

    Re: Fodboldspiller og Uddannelse?

    ›Tror du selv spillerne vil spille, i de klubber der går forrest
    ›og sætter lønen ned til det halve?

    Nej, det tror jeg ikke. Det er heller ikke det jeg stiller spørgsmål om.
    Nu er der jo flere spillere end klubber, lidt fremsynet tankegang kunne være, at klubberne tog medansvar for, at spillerne havde noget fornuftigt at vende tilbage til efter karrieren, samt gav mulighed for at den enkelte sideløbende eller inden fik en uddannelse, så de ikke efterfølgende stod som sociale klienter.
    Jeg har ikke en løsning på problemet, men man kan vel godt diskutere emnet. Er det rimeligt, at klubber forgælder sig på grund af lønniveauet m.m. Om det ikke var bedre, at lønnen stod i et mere rimeligt forhold til det øvrige arbejdsmarked.
    Her mener jeg godt, at det ville hjælpe, hvis spillerne havde mulighed for at tage uddannelse sideløbende. De træner jo ikke 8 tmer om dagen, så muligheden er vel til stede?
    Jeg ved godt, at der er stor forskel på klubber sydpå og herhjemme. Men italien er jo ikke i den forstand et rigt land.
    Jeg nævnte blot Rivaldo for proportionernes skyld.
    Du kalder det markedsøkonomi. Tja, muligvis.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,741

    Re: Fodboldspiller og Uddannelse?

    Goddavs,

    ›Nu er der jo flere spillere end klubber, lidt fremsynet tankegang
    ›kunne være, at klubberne tog medansvar for, at spillerne havde
    ›noget fornuftigt at vende tilbage til efter karrieren, samt gav
    ›mulighed for at den enkelte sideløbende eller inden fik en
    ›uddannelse, så de ikke efterfølgende stod som sociale klienter.

    Du blander bare tingene voldsomt sammen ved at tage udgangspunkt i megastjernerne og deres løn. Det relevante spørgsmål ville være om man skulle have uddannelsesforpligtelse i Spillerforeninge(r)n(e)s standardkontrakter, så en del af ungdomsspillernes - meget beskedne - løn skulle bestå i at klubben var forpligtet til at sørge for uddannelse.

    Det tror jeg så ikke er en god idé. Alene af den grund at det ikke er alle fodboldspillere som ville passe ind i den samme uddannelse, og at det derfor kunne blive en uhyrlig opgave hvis klubberne både skulle arrangere boglige uddannelser, håndværkeruddannelser m.m.

    ›Jeg har ikke en løsning på problemet, men man kan vel godt
    ›diskutere emnet. Er det rimeligt, at klubber forgælder sig på
    ›grund af lønniveauet m.m. Om det ikke var bedre, at lønnen stod i
    ›et mere rimeligt forhold til det øvrige arbejdsmarked.

    Der er sgu ingen klubber som forgælder sig på løn til ungdomsspillerne.

    ›Jeg ved godt, at der er stor forskel på klubber sydpå og
    ›herhjemme. Men italien er jo ikke i den forstand et rigt land.

    Italien har et BNP pr. indbygger på $25,100. Tilsvarende er Danmarks $28,900. Så helt fattige er de nu heller ikke - Norditalien (hvor de fleste store klubber ligger) er sågar nok noget rigere end Danmark som helhed.

    Venligst,
    Bo N K

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    4,496

    Re: Fodboldspiller og Uddannelse?

    Jeg forstår ikke svar-mulighederne....

    Mvh. Søren
    fckfc#736

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Kandidater til Årets Fodboldspiller i Danmark udpeget
    By Mighty Lions in forum De korte linier
    Svar: 29
    Sidste Meddelelse: 29.12.05, 15:57
  2. VERDENS grimmeste fodboldspiller
    By FCK 1/1-1991 in forum Diverse
    Svar: 18
    Sidste Meddelelse: 13.08.05, 02:14
  3. Bøsser kårer årets lækreste fodboldspiller
    By -smølle in forum Diverse
    Svar: 11
    Sidste Meddelelse: 31.07.05, 15:37
  4. Hvilken uddannelse har du?
    By Zetterstedt in forum Diverse
    Svar: 29
    Sidste Meddelelse: 12.02.04, 19:39

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •