Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 56

Emner: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,146

    Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    Tja, godaften!
    som nogen nok ved, har der i Landsretten faldet en dom omkring Politiets brug af paragraf paragraf 108, i retsplejelovens den såkaldte generalfuldmagt. I forbindelse med en FCK-Brøndby IF kamp (d.12. maj 2002) efter kampen besluttede politiet i København at rømme "Absalon" og smide de tilstedeværende(efter de var fuldt til Hovedbanegården) men det først afgående s-tog...! toget kørte mod Herlev! på Hovedbanegården blev folk gennet ind i togene, og folk der nægtede eller stillede spørgsmål blev hårdhændet lagt i håndjern...

    tja, nu spørg du nok! hvad rager det mig?
    vil du flyttes uden din tilladelse, uden at få noget at vide, til en fjern s-togs station? jeg håber nej!

    Men hele dette (lidt mærkelige) indlæg går på at få ALLE Sas-liga(og 1. Division) til at finde samme omkring dette problem! forhåbentligt omkring Fairfans!

    http://www.information.dk/Indgang/Vi...0216155919.txt Kronikken skrevet af Brøndby Supports formand: Jais Tindborg og Thorbjørn Maigaard

    tja, mere har jeg ikke at sige! vil dog tillade mig at sige at jeg er FCK'er

  2. #2
    Der Kaiser er offline Kommende Prins af Sverige
    Tilmeldingsdato
    Sep 2002
    Indlæg
    74

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    ›Tja, godaften!
    ›som nogen nok ved, har der i Landsretten faldet en dom omkring
    ›Politiets brug af paragraf paragraf 108, i retsplejelovens den
    ›såkaldte generalfuldmagt. I forbindelse med en FCK-Brøndby IF
    ›kamp (d.12. maj 2002) efter kampen besluttede politiet i
    ›København at rømme "Absalon" og smide de
    ›tilstedeværende(efter de var fuldt til Hovedbanegården) men det
    ›først afgående s-tog...! toget kørte mod Herlev! på
    ›Hovedbanegården blev folk gennet ind i togene, og folk der
    ›nægtede eller stillede spørgsmål blev hårdhændet lagt i
    ›håndjern...


    ›tja, nu spørg du nok! hvad rager det mig?
    ›vil du flyttes uden din tilladelse, uden at få noget at vide, til
    ›en fjern s-togs station? jeg håber nej!


    ›Men hele dette (lidt mærkelige) indlæg går på at få ALLE
    ›Sas-liga(og 1. Division) til at finde samme omkring dette
    ›problem! forhåbentligt omkring Fairfans!


    http://www.information.dk/Indgang/Vi...›216155919.txt Kronikken skrevet af Brøndby Supports
    ›formand: Jais Tindborg og Thorbjørn Maigaard


    ›tja, mere har jeg ikke at sige! vil dog tillade mig at sige at jeg er FCK'er

    Tja, det er selvfølgelig ikke så heldigt hvis man kun ser situationen fra de forsmåede Buif A/S fans side af, men der er jo altid to sider af sammen sag. Mon de har forholdt sig helt så passivt som de selv siger i diverse tv progrogrammer, og nu også skriver i aviser?
    Hvis man bliver bedt om noget af Politiet, er det sgu altid det samrteste at gøre det med det samme, uden for mange spørgsmål, specielt når man er på "udebane".

  3. #3
    CF13 Anders Slettet

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    Hændelsesforløbet er bekræftet af mange - også uafhængige - vidner. Det har dog ikke rokket ved, at politiets ord er lov, også ved domstolene.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Jan 2004
    Indlæg
    564

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    God ide Turbo.................

    Må indrømme at jeg har bandet over politiets manglende tilstedeværelse
    når vi skal til og fra bundbyøster station

    men deres "no tolerance" politik er ganske udansk,helt ude af propertioner
    (som at rydde en tribune med hunde) og i værste fald balladeskabende.

    Håber du får held med det.

    hilsen.
    bad boy

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    Apr 2002
    Indlæg
    452

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    ›Hvis man bliver bedt om noget af Politiet, er det sgu altid det
    ›samrteste at gøre det med det samme, uden for mange spørgsmål,
    ›specielt når man er på "udebane".

    Hvad hvis politiet ikke beder om noget? Men hvis man tillader sig at spørge bliver mødt med et holdkæft?
    Iøvrigt har jeg svært ved at se hvad dit begreb om "udebane" dækker over.

    En hypotetisk situation: Jeg er ejer af "Absalon" og Brøndby-fan. Jeg er en del af de 35 personer der kommer på udflugt til Herlev. Hvornår er jeg på udebane?
    Min pointe er at dette er et yderst irrelevant indlæg i en relevant tråd, der har betydning ikke bare for os FC-fans, men for samtlige fodboldfans.

    Jeg har oplevet flere ubehagelige episoder med politi i forbindelse med Europa-cup kampe (Både forud for Dortmund og Djurgården kampen blev jeg antastet af politi på en lidet flatterende måde. Begge gange fordi jeg havde den uvane at være på vej til fodbold iført et FC-halstørklæde) Heldigvis ikke i samme grad som den i Information beskrevne episode, som jeg absolut ikke har hverken første- eller andenhåndskendskab til.

    Vi forestiller os at vi lever i et retssamfund, men det store problem er at foruden der er en del gummiparagraffer i den danske retsplejelov, er det også politiet selv der skal undersøge om politiet har opført sig lovligt i en lang række situationer. Jævnfør sagen om den 22-årige der døde i politiets varetægt som DR1 har haft oppe og vende den sidste uges tid.

    Hvis det fortsætter som hidtil ender vi med at den lille gruppe fodboldfans der ikke kan opføre sig ordentligt, samt politiets manglende forståelse af at det er et fåtal, ender med at blive en stor gruppe.
    Samt det at være fodboldfan i den generelle befolkning vil være ensbetydende med at være ballademager.
    Begge scenarier er i min verden ikke særlig tiltalende. Slet ikke i betragtning af at det næste gang kan være mig der ryger i et tog til Hellerup, selvom jeg hårdnakket bedyrer at jeg da skam bare skal over vejen fra Nørreport for at være hjemme.

    Defreni
    DSBM, eller De Små Blå Mejser, eller noget.
    Defreni's Avatar

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    89

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    ›Tja, godaften!
    ›som nogen nok ved, har der i Landsretten faldet en dom omkring
    ›Politiets brug af paragraf paragraf 108, i retsplejelovens den
    ›såkaldte generalfuldmagt. I forbindelse med en FCK-Brøndby IF
    ›kamp (d.12. maj 2002) efter kampen besluttede politiet i
    ›København at rømme "Absalon" og smide de
    ›tilstedeværende(efter de var fuldt til Hovedbanegården) men det
    ›først afgående s-tog...! toget kørte mod Herlev! på
    ›Hovedbanegården blev folk gennet ind i togene, og folk der
    ›nægtede eller stillede spørgsmål blev hårdhændet lagt i
    ›håndjern...


    ›tja, nu spørg du nok! hvad rager det mig?
    ›vil du flyttes uden din tilladelse, uden at få noget at vide, til
    ›en fjern s-togs station? jeg håber nej!



    Jeg har faktisk været udsat for en lignende situation, hvor vi blev eskorteret til et tog og tvunget til at tage det.
    Jeg tror at det var i 98, hvor vi spillede ude på Lyngby stadion. FCK vandt vist kampen 4-0 eller noget.

    Jeg ved ikke om I kender Lyngby Stadion, men FCK'erne stod ihvertfald på en græsbakke(C-tribunen) og Lyngbyfansene var på den rigtige tribune lige ved siden af, der var kun et hegn der adskilte de to grupper. Der var en lidt anspændt stemning blandt de fans der stod tættest på hegnet fra begge sider. Efter kampen blev vi FCKere også mødt af en talstærk politistyrke som var så "venlige" at følge os til Lyngby station hor vi fik lov til at køre gratis hjem igen. Vi fik først lov til at stå af på Østerport hvor politiet selv stod af, mange blev dog i toget for at køre videre.

    Jeg var ikke sur over at blive tvunget på toget, da jeg alligevel skulle den vej hjem, men hvis man fx. er FCK-fan og bor i Lyngby og havde cyklet til stadion, så var man tvunget til at betale for en tog-billet hjem til Lyngby igen så derfra til stadion for at hente sin cykel og derfra kan man så cykle hjem.

    Nu var politiet forholdsvis venlige mod os, der var heller ikke problemer med dem da hele kupeen råbte: "skyd efter jyderne" :o), men man fik ikke lov til at stå af før Østerport, hvor man så end boede eller skulle hen.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    Oct 2002
    Indlæg
    884

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    Jeg mener bestemt at dette er envigtig sag som må kalde til debat eftertanke og handling, blandt fanklubberne. Specielt episoden med den klaustofobiske pige er jeg rystet over og dette kunne være sket for os alle ikke kun bundbys fans, har selv flere gange oplevet politiet opfører siog mærkeligt.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    637

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    Endelig et indlæg med relevans her i agurketiden.

    Men derfor er jeg ikke enig i at politiet misbruger deres stilling.
    Jeg har endnu ikke været til en superligakamp med BiF, FCK, AGF
    eller OB hvor der ikke har været nogle skvadderhoveder, der har
    opført sig så Politiet har måttet gribe ind. Nogle gange bare med
    en henstilling, andre gange mere hårdhændet. Endvidre har jeg op-
    levet BIF fans tage til Rådhuspladsen for at tæve FCKer, selvom de
    end ikke havde mødt hinanden i den runde af superligaen osv osv....
    Hvis nu alle er så uskyldige som de går og hævder, havde ovennævnte
    jo ikke fundet sted!! Og så havde politiet jo nok ikke fundet
    det nødvendig at foregribe slagets gang. Selvf er der nok nogen der
    er kommet med toget som ikke skulle have været det, men det kan de
    jo så takke deres medfans for!! Istedet for at brokke sig vildt og
    voldsomt fordi politiet har afværget et muligt slagsmål, skulle man måske
    kigge lidt på hvordan vi fans opfører os!!

    For hvis alle er aåååhhh så uskyldige, så kunne vi jo nøjes med 5 betjent
    til FCK - BIF kampe!!!!!!!!!!!!

    Og hvis altenativet til en "frivillig" togtur er et par timer i håndjern, så tror jeg
    nu nok hvad jeg vil vælge...

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,199

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    Jeg har oplevet en grotesk situation på Odense banegård, hvor vi efter kampen (hvor vi fik guldmedaljer), kommer ned til banegården og så er der en der siger pansersvin (folk var faktisk i godt humør, vi havde lige vundet DM og så vidt jeg ved var der ikke prob.før det), hvorpå de går helt amok, skubber helt vildt til folk og alle dem der ikke ville skubbes til de blev lagt i håndjern, det var helt ude af proportioner, det var tydeligt at der var nogen af betjentene der mistede kontrollen.

    Jeg var på krykker og kun fordi der var en ældre betjent der fik mig ud af flokken der blev skubbet, kom jeg ikke voldsomt til skade da de skubbede folk ned af rulle trappen, skal lige siges flere kom til skade ved fald fra selv samme rulle trappe.

    Jeg har normalt intet i mod politiet, men i denne situation, var de fuldstændige uden for pædagogisk rækkevidde.

    P.s. skal lige siges at ikke alle der var der skulle til KBH, men det kom de så.
    Sidst redigeret af Bazooka : 17.02.04 kl. 12:00
    Forza FCK
    Bazooka

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    May 2003
    Indlæg
    356

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    Att: Klossen.

    Du har principielt ret: Der er altid 2 sider af samme sag og der er rådne æbler i begge lejre. Derfor må politiet nogle gange bruge hårdhændede metoder. Når de endvidere har valgt at føre nul-tolerance-politik, må folk tillige forvente at det mindste optrin kan medføre ubehageligheder.

    Men du fordrejer diskussionen: Kronikken og denne debat handler om hvorvidt politiet fortolker retplejelovens elastik-bestemmelser i for udvidende grad. Det er her man kan være enig eller uenig - altså om hændelsen i maj 2002 er en misfortolkning af § 108.


    Ikke desto mindre sker dette ofte i forb. med fordboldkampe. Jeg har flere ganget oplevet at der står betjente udenfor søhesten og forlanger cpr-numre og legitimation.

    Det skal i den forbindelse oplyses at man kun har pligt til at oplyse fødselsdato (altså ikke de "sidste 4 cifre"), adresse og fulde navn. Ej heller skal man forevise legitimation.

    Men hvad pokker - når man i et samfund har valgt at lade ræven vogte gæs, kan man vel ikke forvente andet...

  11. #11
    Tilmeldingsdato
    Sep 2002
    Indlæg
    1,492

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    ›Tja, godaften!
    ›som nogen nok ved, har der i Landsretten faldet en dom omkring
    ›Politiets brug af paragraf paragraf 108, i retsplejelovens den
    ›såkaldte generalfuldmagt. I forbindelse med en FCK-Brøndby IF
    ›kamp (d.12. maj 2002) efter kampen besluttede politiet i
    ›København at rømme "Absalon" og smide de
    ›tilstedeværende(efter de var fuldt til Hovedbanegården) men det
    ›først afgående s-tog...! toget kørte mod Herlev! på
    ›Hovedbanegården blev folk gennet ind i togene, og folk der
    ›nægtede eller stillede spørgsmål blev hårdhændet lagt i
    ›håndjern...


    ›tja, nu spørg du nok! hvad rager det mig?
    ›vil du flyttes uden din tilladelse, uden at få noget at vide, til
    ›en fjern s-togs station? jeg håber nej!
    ----------------

    ›Men hele dette (lidt mærkelige) indlæg går på at få ALLE
    ›Sas-liga(og 1. Division) til at finde samme omkring dette
    ›problem! forhåbentligt omkring Fairfans!


    http://www.information.dk/Indgang/Vi...›216155919.txt Kronikken skrevet af Brøndby Supports
    ›formand: Jais Tindborg og Thorbjørn Maigaard


    ›tja, mere har jeg ikke at sige! vil dog tillade mig at sige at jeg er FCK'er

    Hvordan kan det være misbrug af den danske lov. Så havde de vundet retsagen. Men det gjorde de ikke. Politiet har dermed retten på deres side. Iøvrigt kan man fundere lidt over at de vælger at fejre det på rådhuspladsen og strøget. De havde intet at gøre derinde men ville for en kort stund prøve at indtage kbh for at provokere. Dem som bor i kbh kunne fejre det indendøre. Det er jeg i for sig ligeglad med. Men man har intet at beklage sig over hvis man vælger at fejre sin "sejre" i højrisiko områder og dernæst undlader at følge politiets anvisninger uanset hvor hovedløse de end i øjeblikket synes at være. Vi ved jo alle sammen hvordan det gik da ville skulle hjem efter guldkampen.

    Jay-fucker
    Over and out

  12. #12
    Tilmeldingsdato
    Sep 2002
    Indlæg
    93

    Acab!

    ›Hvordan kan det være misbrug af den danske lov. Så havde de
    ›vundet retsagen. Men det gjorde de ikke. Politiet har dermed
    ›retten på deres side.

    -Arhhh com'on mand! For det første tabte de indledningsvis sagen ved byretten - så du må indrømme at der er et tvivlsspørgsmål... for det andet er de pansere så ufine i kanten - specilet i forbindelse med fodboldkampe - at det er til at brække sig over!

    Jeg kunne bruge timer på at liste de "overgreb" jeg er blevet udsat for i de små 12 år jeg har set bold i Danmark - og jeg render ikke rundt og tæver folk - jeg går til fodbold!

    Iøvrigt kan man fundere lidt over at de
    ›vælger at fejre det på rådhuspladsen og strøget. De havde intet
    ›at gøre derinde men ville for en kort stund prøve at indtage kbh
    ›for at provokere. Dem som bor i kbh kunne fejre det indendøre.
    ›Det er jeg i for sig ligeglad med.

    - For så vidt enig - men hvor fedt er det at fyre den af i Brøndby? Eller i Glostrup centret?! Dem om det...

    Men man har intet at beklage
    ›sig over hvis man vælger at fejre sin "sejre" i
    ›højrisiko områder og dernæst undlader at følge politiets
    ›anvisninger uanset hvor hovedløse de end i øjeblikket synes at
    ›være. Vi ved jo alle sammen hvordan det gik da ville skulle hjem
    ›efter guldkampen.

    - Panserne skal ikke rende rundt og lege beskyttere (de fleste vil være mere try´gge uden - kan passe på sig selv - og der er nok flere der slog sig i politiets varetægt den dag end hvis de havde fået lov at gå hjem selv!)... og det er jo helt tydeligt ikke det der har været deres intetion i denne sag - det var jo en deportation!

    Jeg ved ikke og du ved ikke præcist havd der er sket den dag - buifferne har sikkert pyntet lidt på det - men det kan du være 100% sikker på at panserne også har!

    - "Det er for din egen skyld!" - "Tak, for det! Men jeg er helst fri; jeg finder selv hjem!" Næhhhh den går ikke?!?

    Generelt ville jeg ønske at de ville forholde sig lidt mere passivt istedet for at rende rundt og lege small-town-sheriffs og spille op... sådan en flok tøsedrenge... det er så nemt når man er mange og har et par håndfulde gummiparagraffer man altid kan retfærdigøre sin tåbelige handlinger med!

    Vil du give mig ret i - hvis vi forudsætter at kronikken er sand - at det er en pinlig måde at opføre sig på, og helt unødvendig brug af magt, ligemeget hvad retten siger?

    vagn / 16

  13. #13
    Tilmeldingsdato
    Sep 2002
    Indlæg
    473

    Re: Acab!

    ›- Panserne skal ikke rende rundt og lege beskyttere (de fleste
    ›vil være mere try´gge uden - kan passe på sig selv -

    Jeg har ikke fulgt specielt meget med i sagen - men lige nøjagtig ovenstående citat er helt ude i skoven. Jeg vil da mene, at en af politiets allervigtigste opgaver er at være beskyttere?

  14. #14
    Tilmeldingsdato
    Jul 2003
    Indlæg
    923

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    For nu at se positivt på miséren - selvom de forulempede sikkert vil have svært ved dette - så var det hændte nok et udslag af et hooliganisme seminar som jeg ved for a fact at ordensmagten havde kørt et par måneder før samt ikke mindst at der skulle trænes til et topmøde.

    Dette viser sig også i talforholdet imellem de folk der blev deporteret samt de betjente der var på opgaven - normalt vil politiet på en relativ stille aften som denne overhovedet ikke bruge så mange folk på at dæmpe et selvskab på 30 mænd og kvinder ned og da slet ikke lukke et værtshus.

    Med denne medieudvikling og de veldokumenterede forklaringer om de overgearede betjente ( som efter alt af dømme bl.a. i toget handlede efter doktrin snarere en efter den konkrete situation hvilket yderligere tyder på en øvelse som løb løbsk) tror jeg ikke at vi kommer til at se lignende situationer foreløbigt .
    Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom - Danny Blanchflower

  15. #15
    Tilmeldingsdato
    Jun 2003
    Indlæg
    62

    Re: Politiets misbrug af den danske lov(Relevant)

    Jeg forstår ikke at nogle af jer kigger på klub tilhørsforhold i forbindelse med denne sag.

    Politiet er og har generelt igennem de sidste 5-10 år strammet skruen omkring fodbold fans.
    Ja, vi har enkelte rådne æbler iblandt os, men hvorfor skal det gå ud over andre. Hvis nogle af jer kan huske de afsnit af TV3's latterlige krimi for real serie hvor man følger et par BIF fans? Her er der i et af afsnittene billeder fra kampen i parken det år hvor kanon slaget slå ned, du ser landmands sønnerne stå hærdebrede ved coca cola tribunen og holde øje med københavner typerne fra BIF, der er så en der råber et eller andet og viser sin lange mand mod C, hvorefter politiet bryder ind og anholder manden, med efterfølgende ballade og palaver på coca cola.
    En anden episode er ved dyrgård kampen, hvor alle de svenske fans blever hundset ud af diverse centrale værtshuse og gelejdiget langs søerne, i forbindelse med det bliver nogle af dem skubbet ud i søerne da de prøver at skabe plads på stien, ved at sige til polisen at de går for tæt, ellers falder de i! Denne episode blev der også indgivet en officiel klage på, har dog aldrig læst eller hørt noget om resultatet.
    Endnu en historie fra en jyllands tur, vi var i silkeborg i den kamp hvor Kofi scorede sit første og vist nok eneste mål. Vi taber kampen og er selvfølgelig slukøret over det. Da vi forlader stadion for at tage bussen hjem er vi en 20-30 stykker der vælger at lade vandet i den lille skov der ligger ved stadion, dette bliver overvåget af politiet! En enkel fan er lidt beruset og tisser halv skævt, hans urin rammer grantræet og som en boomerang lander noget urin på en cykel der står ved siden af, dette reagerer politiet på og 3 personer må sidde tilbage i silkeborg og selv finde vej hjem, ham der tissede samt 2 andre der brokkede sig lidt for højlydt over politiets håndtering af denne situation.

    Disse episoder, og den episode tråden handler om, samt hundreder hvis ikke tusinder af udokumenterede episoder, siger kun til mig, PAS PÅ der er en panser der vil passe på mig.

    Jeg ved godt hvad der sund, etisk og moralsk korrekt opførsel ved en kamp, jeg ved godt hvornår jeg skal gå over på den anden side af gaden, hvis jeg ikke skal have en på siden af næsen.
    Derfor behøver jeg ikke politiet til at rådgive mig i at nu er det vist mest sundt for mig at gå over på den anden side af gaden.

    Politiet er bundråddent hvad angår "beskyttelse" i forbindelse med fodbold kampe.
    Copenhagen Crusader #3

    "You're not drunk if you can lie on the floor without holding on."Joe E Lewis

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Den danske vinkel
    By -smølle in forum Diverse
    Svar: 225
    Sidste Meddelelse: 11.11.23, 18:38
  2. Den danske dommerstand
    By Krølben in forum De korte linier
    Svar: 21
    Sidste Meddelelse: 02.12.21, 12:12
  3. Kvaliteten af den danske liga??
    By MBS in forum De korte linier
    Svar: 13
    Sidste Meddelelse: 28.01.05, 20:18

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •