Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: FCKs forsvar

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,846

    FCKs forsvar

    OK - Kihlstedt står da til tider fornuftigt. Eksempelvis har han ikke lavet selvmål siden FC Midtjylland-kampen tre kampe tilbage, hvor han kækt slår bolden ind i eget net.

    Men forsvaret har også til tider set mindre stabilt ud. Der ER kommet styr på det i foråret, men når vi stadig må ty til at bruge en kæmpeidiot som PC (og kæmpeidiot er man, når man i årets vigtigste kamp indenfor få øjeblikke begår to frispark, der ligger på kanten af gult mod samme spiller, når man i forvejen render rundt med et gult kort), bør man se på, om ikke kortene kan blandes anderledes.

    Tobiasen og Svensson er blevet et gyldent makkerpar inde i centerforsvaret. Det virker som om, at der er færre misforståelser mellem keeper og forsvar med Ole bagude end med Albrechtsen.

    Albrechtsen derimod har sin helt, helt store kvalitet i sit enorme løbepensum - og sit hurtige løb. Ville han ikke være en naturlig venstre back?

    Forsvaret ville dermed se således ud:

    Albrechtsen - Bo - Ole - Jacobsen

    To hurtige kanter - og to stærke, taktisk kloge spiller i midterforsvaret. Lyder det ikke meget fornuftigt?
    »Jeg tror, at FCK skal slås om guldet. Og så er det FCK igen. Og så er det FCK en gang mere.« Thomas Frank om sæsonen 2016-2017.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    5,315

    Re: FCKs forsvar

    ›Albrechtsen - Bo - Ole - Jacobsen

    ›To hurtige kanter - og to stærke, taktisk kloge spiller i
    ›midterforsvaret. Lyder det ikke meget fornuftigt?

    Det har været diskuteret ofte før, og debatten er selvfølgelig relevant igen, nu hvor Ole og Bo har haft succes i centerforsvaret.

    Jeg vil dog stadig holde på, at Albrechtsen er for skidt en boldspiller til at kunne foretrækkes som back.

    Albrechtsens spil langs jorden er ikke særlig godt, og han er ikke specielt rolig i sin boldomgang. Faktisk er han heller ikke specielt god til at sparke lange, præcise bolde.

    Hans store forcer er en fantastisk fysik, en god højde, en enorm speed og en stor styrke i nærkampene. Hans defensive hovedspil er også rigtig godt.

    Selvfølgelig kan han spille back, og jeg tror også, han defensivt vil gøre det glimrende derude, men offensivt vil det være en stor hæmsko at have ham dér. Måske ikke større end at have PC, men jeg går ud fra, vi taler optimale løsninger for fremtiden.

    Til sammenligning er Lars Jacobsen noget anderledes, selv om han og Albrechtsen har hurtigheden til fælles. Lars J er betragteligt bedre i både det snævre pasningsspil og i at sparke lange bolde, og det betyder meget for den måde, vi bruger backerne på.

    Noget andet er, at det godt kan koste dyrt at have to tunge folk som Ole og Bo i centerforsvaret. Vi har ikke set det i kampene mod BIF og Esbjerg, men der har vi også ligget mindst 10 meter lavere, end vi normalt gør. Når vi i Parken skal lægge presset højt oppe mod superdefensive hold, kan det være yderst risikabelt med Ole/Bo på midten, når modstanderen vender spillet.

    Så jeg håber, man går tilbage til Martin/Bo, så snart Albrechtsens skade heler.

    Hvem der skal spille backpladserne, må tiden vise. PC er forhåbentlig fortid i FCK, og så er der Ole, Lars J og Rooba. Rooba får chancen for at vise sit værd, når han returnerer fra den lange skadespause, men det er umuligt at vide, hvilket niveau han finder.

    Mest af alt håber jeg, vi køber en rigtig dygtig venstreback, men de hænger jo ikke på træerne.

    /Simon
    Hader stadig bøf som var det 1998
    /Simon's Avatar

  3. #3
    PEdedrengen Slettet

    Re: FCKs forsvar

    Jeg er enig i at det ville være oplagt at prøve MA på backen.

    Centralt betyder rolig boldomgang og pasningssikkerhed mere. Det er heinde de rigtigt farlige boldtab kan opstå. Og med mindre man har en Rene H som den ene centerback, er det også herinde modstanderne for alvor kan starte med at lægge tryk, hvuis den ene centerspiller er boldmongol.
    Desuden er det centralt at placeringstyrken og den lave taktiske fejlprocent for alvor batter. MA er ikke den stærkeste på disse felter. Men han kunne modnes, og lære, på en backplads.

    Vi har tidligere i FC spillet med backs der "sweepede" med deres speed. Nemlig Rytter og HJvad fandenvardetnuhanhedsvenskeren Antonelius.
    Ingen af disse var , heller, nogen ørn med bolden. Personligt anser jeg MA som en potentielt meget stærkre defensiv back end begge de to.

    At finde en venstre back er ikke nemt. Vi har forsøgt med PC, og Rooba uden overvældende succes. Buif har forsøgt med Sennels.. De hænger simpelthen ikke på træerne.

    Da "konceptets" offensive del er skrinlagt, er FCs spil heller ikke baseret på angrebsbacks længere (ikke at han ville være ringere end Rooba og PC). Jeg er enig i, at det ville være en god idee, at prøve ham der.

    mvh
    PEdedrengen sport og badelande

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    Aug 2003
    Indlæg
    1,136

    Re: FCKs forsvar

    ››Albrechtsen - Bo - Ole - Jacobsen
    ››
    ››To hurtige kanter - og to stærke, taktisk kloge spiller i
    ››midterforsvaret. Lyder det ikke meget fornuftigt?

    ›Det har været diskuteret ofte før, og debatten er selvfølgelig
    ›relevant igen, nu hvor Ole og Bo har haft succes i
    ›centerforsvaret.


    ›Jeg vil dog stadig holde på, at Albrechtsen er for skidt en
    ›boldspiller til at kunne foretrækkes som back.


    ›Albrechtsens spil langs jorden er ikke særlig godt, og han er
    ›ikke specielt rolig i sin boldomgang. Faktisk er han heller ikke
    ›specielt god til at sparke lange, præcise bolde.


    ›Hans store forcer er en fantastisk fysik, en god højde, en enorm
    ›speed og en stor styrke i nærkampene. Hans defensive hovedspil er
    ›også rigtig godt.


    ›Selvfølgelig kan han spille back, og jeg tror også, han defensivt
    ›vil gøre det glimrende derude, men offensivt vil det være en stor
    ›hæmsko at have ham dér. Måske ikke større end at have PC, men jeg
    ›går ud fra, vi taler optimale løsninger for fremtiden.


    ›Til sammenligning er Lars Jacobsen noget anderledes, selv om han
    ›og Albrechtsen har hurtigheden til fælles. Lars J er
    betragteligt bedre i både det snævre pasningsspil og i at
    ›sparke lange bolde, og det betyder meget for den måde, vi bruger
    ›backerne på.


    ›Noget andet er, at det godt kan koste dyrt at have to tunge folk
    ›som Ole og Bo i centerforsvaret. Vi har ikke set det i kampene
    ›mod BIF og Esbjerg, men der har vi også ligget mindst 10 meter
    ›lavere, end vi normalt gør. Når vi i Parken skal lægge presset
    ›højt oppe mod superdefensive hold, kan det være yderst risikabelt
    ›med Ole/Bo på midten, når modstanderen vender spillet.


    ›Så jeg håber, man går tilbage til Martin/Bo, så snart Albrechtsens skade heler.

    ›Hvem der skal spille backpladserne, må tiden vise. PC er
    ›forhåbentlig fortid i FCK, og så er der Ole, Lars J og Rooba.
    ›Rooba får chancen for at vise sit værd, når han returnerer fra
    ›den lange skadespause, men det er umuligt at vide, hvilket niveau
    ›han finder.


    ›Mest af alt håber jeg, vi køber en rigtig dygtig venstreback, men
    ›de hænger jo ikke på træerne.


    ›/Simon

    Jeg kan ikke være mere enig med dig Simon... Han er alt for dårlig teknisk til at spille venstre back... næææ tålmodighed med Rooba og så LJ som også kan spille der...

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    May 2003
    Indlæg
    209

    Re: FCKs forsvar

    Enig! Albrechtsen er en uhyggeligt stærk og hurtig markør, men det er også tæt på det eneste han besidder. Med ham på en back-plads ville PC´s fejlafleveringsprocent jo ligne Beckhams i sammenligning. Synes at fire-back kæden har set rigtigt godt ud i foråret. Specielt har LJ været en gevinst. Tykke-Ole laver sjældent noget spektakulært, men det er til gengæld sjældent, at der er nogen tager røven på ham ude på højre backen. Han er bundrutineret. Svensson, synes jeg, har vist takter der lugter svagt af en plads i periferien af landsholdet. Ud med Lange-Per ind med Svensson. Perper har ikke noget Svensson ikke har (ud over en knallerhovedpine).

    Glasbarn 13 - der stadig væk ikke kan nosse sig sammen til at skrive den sidste side på den aflevering, der skal falde om...syv timer og 46 min.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    5,315

    Re: FCKs forsvar

    ›Jeg kan ikke være mere enig med dig Simon... Han er alt for
    ›dårlig teknisk til at spille venstre back... næææ tålmodighed med
    ›Rooba og så LJ som også kan spille der...

    Jeg håber, Rooba hurtigt finder formen, så vi kan se, hvad han er værd.

    Hvis korsbåndsskaden ikke har kostet (alt for meget af) hans hurtighed, kan det godt blive et glædeligt gensyn. Jeg synes egentlig heller ikke, han spillede sig af i efteråret, før PC underligt nok skulle have sin chance nummer 117.

    Defensivt er Rooba formentlig mindst lige så stærk, som Albrechtsen vil være på pladsen. Så er det mere offensiven, det kniber med, men af og til lykkes han jo alligevel med sine raids langs kanten, og dem tror jeg ikke, Albrechtsen kan efterligne, da han næppe nogensinde har prøvet at løbe 20 meter med en bold på fødderne.

    Men allerhelst: Ny klasseback.

    /Simon
    Hader stadig bøf som var det 1998
    /Simon's Avatar

  7. #7
    PEdedrengen Slettet

    Re: FCKs forsvar

    ›Enig! Albrechtsen er en uhyggeligt stærk og hurtig markør, men
    ›det er også tæt på det eneste han besidder. Med ham på en
    ›back-plads ville PC´s fejlafleveringsprocent jo ligne Beckhams i
    ›sammenligning.

    I givet fald er MA et større problem centralt, da man deridne har langt flere boldberøringer, og fejlafleveringer har langt mere dystre konsekvenser.
    Desuden giver boldmongoler derinde, modstanderholdet mulighed for at kvæle spillet tidligt, i langt højere grad end med en bolodmongol som back.

    Og MA laver stadigt for mange små taktiske fejl, der, ligeledes, straffes hårderede derinde, end på backen.

    Man kan sige at MAs defensive spidskompetencer i meget høj grad er dem der er øsnværdige for en back (speed, mand-mand styrke). Men at han omvendt mangler nogle af dem der er ønskværdige for en centerstopper: Ro, lav fejlprocent, placeringstyrke. (det er klart at også speed og mand mand styrke er vigtigt for en centerstopper, men det er ikke alfa og omega)

    Dermed ikke sagt at han ikke kan udvikle disse egenskaber, der er netop nogle der kommer med erfaring og alder. Men med Ole i truppen, er det oplagt at lade MA modnes på backen. Bo kan lære af Ole centralt. Det er vel det optimale?

    Hverken Rooba eller PC har klassen, opffensivt eller defensivt, det ved vi vel efterhåneden. Og MA er dem begge overlegne hvad angår defensive "back-spidskompetencer".
    Er det ikke oplagt at prøve ham der?


    ›Glasbarn 13 - der stadig væk ikke kan nosse sig sammen til at
    ›skrive den sidste side på den aflevering, der skal falde om...syv
    ›timer og 46 min.

    mvh
    PEdedrengen
    Sidst redigeret af PEdedrengen : 18.05.04 kl. 01:48

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Vi har et af europas stærkeste forsvar
    By mceppe in forum De korte linier
    Svar: 6
    Sidste Meddelelse: 18.11.08, 09:08
  2. Til forsvar for Henke...
    By Walle in forum Diverse
    Svar: 12
    Sidste Meddelelse: 23.08.06, 20:20
  3. Forsvar eller bordfodboldspillere...?
    By Brandon in forum De korte linier
    Svar: 7
    Sidste Meddelelse: 08.08.04, 21:26
  4. Det stabile forsvar?
    By h0ps in forum De korte linier
    Svar: 19
    Sidste Meddelelse: 07.08.04, 19:23
  5. Aabs forsvar smuldrer
    By Stephphen in forum De korte linier
    Svar: 3
    Sidste Meddelelse: 17.07.03, 09:30

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •