http://www.4degreez.com/misc/dante-inferno-test.mv
Selv endte jeg i Cocytus...
http://www.4degreez.com/misc/dante-inferno-test.mv
Selv endte jeg i Cocytus...
Og jeg i Purgatory..
;-)
zebos
Sidst redigeret af zebos : 07.06.03 kl. 15:13
Tilsyneladende skal der ikke mere til end en enkelt højmesse for at jeg kan undgå Malebolge og havne i skærsilden. Temmelig nøjeregnede kunne man synes.
>Temmelig nøjeregnede kunne man synes.
Ja, det tør siges! Men det er jo også grunden til at vi er protestanter( lutheranere) i Danmark. Relikvier, aflad osv er fortid i Danmark,- hvis man lige ser bort fra det katholske mindretal.
Du behøver ikke en højmesse for at få syndsforladelse. Dvs du skal nok få den syndsforladelse du skal have! ;-)
Mvh
zebos
Kan du ikke lige forklare mig nadverens betydning, zebos. Den troede jeg hang sammen med syndsforladelse. Er det ikke blot arvesynden, der vaskes bort ved dåben?
Hej MCX,
nu er jeg på det stadie i mit studium hvor jeg først lige er gået i gang med dogmatikken, så jeg er ikke så stærk udi det endnu Martin.
Men jeg kan da godt forsøge :
Der er delte meninger om selve nadver ritualet. Debatten går bla på, når brødet og vinen er blevet indviet, om det så ER Jesu kød og blod eller om det "bare" er et ritual. Det samme med dåben. Theologi er en meget flydende størrelse, hvor meningerne er mange og debatten stor. Dette gør det svært for en elev som mig at svare på dit spørgsmål. Jeg tror dog jeg ved dette :
Arvensynden( jf Bibelen, GT ) er jo som bekendt den vi har helt tilbage fra Adam og Eva deres omgang med den forbudte frugt. Syndefaldet eller arvesynden har vi her fra. Det Gamle Testamente og deri Moseloven,- Den Gamle Pagt, er blevet vasket bort med Jesu korsfæstelse, død og opstandelse. Dvs Gud blev menneske for os og tog alle vores synder og lod sig korsfæste for os. Vi vedbliver dog med at være syndere, men hvis vi tror på det "som ikke opstod i noget menneskes hjerte"(Kierkegaard), så er vi en del af det evige liv.
Det næste skridt bliver så Gudsbillede. Har du feks spurgt dig selv om du er : Panteist, Panenteist, teist, deist, ateist osv.. ;-)
Men det er klart er der er nogen faste og definerede regler i den danske folkekirke, der hvis du satte dig ind i dem nok ville få det svar du leder efter. Men som sagt er jeg grøn på dette område.
Mvh
zebos
HELLO MCX
"vi er jo også alle præster".
http://www.folkekirken.dk/Tro/liturgi/nadver.htm
og dette:
:http://www.folkekirken.dk/leksikon.htm er der også om D¨åbens betydning
(vildt hvad man kan google)
Realistisk set (og som du jo sikkert ved) er det blot udtryk for synkretismen hvor ¨det at spise guden giver delagtighed i hans væsen geren som en eksta´tisk oplevesle.
Dåben er selvfølgeligt udtryk for både renselse og eksklusivitet.
(i vore dage er vi så få der er inklusive, at vi er eksklusive)
BLABLA
Og venlige hilsner
PEdedrengen
Dåb :
Dåben er det ene af de to sakramenter. Det andet er nadveren.
Selve ordet at døbe kommer af "dyppe". Oprindeligt dyppede man nemlig hele kroppen under vandet. Det kan ses i udformningen af mange gamle kirkers døbefonte med en stor kumme under dåbsfadet).
Ved dåben bliver vi et Guds barn - dvs. et menneske, som Gud aldrig glemmer. Vi døbes til et liv i tro på Gud.
Ved dåb i Folkekirken bliver man samtidigt medlem af Folkekirken.
[size=2]Nadver :[/size]
[size=2]Nadverindledningen findes i tre forskellige udformninger: [/size]
- En meget kortfattet bestående af en kort fast formuleret tiltale, fadervor og indstiftelsesord
- En længere som består af en indledende lovprisning og en vekselsang mellem præst og menighed (’Sanctus’) – salmen O du Guds Lam – en nadverbøn og fadervor og indstiftelsesordene
- En endnu længere, hvor der yderligere er en bøn forud for Sanctus, hvor der er to forskellige udformninger af nadverbønnen, og hvor O du Guds Lam synges efter indstiftelsesordene, som indledning til altergangen.
Særlig med den sidste udformning nærmer man sig den udformning af nadveren, som er fælles for de fleste lutherske og også fx den anglikanske og den katolske kirke.
Nadveren er modtagelse af fællesskabet med Kristus. Nadveren er nært knyttet til det, som skete langfredag og påskemorgen.
Luther fastholdt en mellemholdning mellem den katolske opfattelse, at brødet og vinen forvandles til Jesu Kristi legeme og blod, og den reformerte, at det kun er et symbol. Luthers opfattelse var, at nadverens enhed med Kristus udsprang af hans løfte om, at netop der ville den allestedsnærværende Kristus åbenbare sig for os.
Fordi vi som lutheranere tror på Kristi reelle nærvær i nadveren er det tradition at modtage nadveren knælende.
Folkekirken har i praksis åbent nadverbord, alle kristne og døbte mennesker er velkomne til at deltage uanset hvilket kirkesamfund de tilhører.
Mvh
zebos
Ninth Level of Hell - Cocytus. Det er der jeg er endt! Og jeg var 100% ærlig i spørgsmålene. Sidder snart side om side med Hitler og Ghandhi... Arrrgh
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)