Side 1 af 5 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 67

Emner: Opskrifter på bagværk

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    pizza

    pizza: her får i dens prisning og anvisning:

    mener du, du har fået god pizza engang? har du en erindring om sprød, luftig, velsmagende kant, sprød og dog tyggelig bund, og velafstemt fyld? ja, så stammer erindringen enten fra italien - eller fra et besøg hos mig.

    her er så hvad der skal til til een stor pizza:

    en bagesten (husk, at den ikke må udsættes for pludselige temperaturskift)
    en ovn der kan bankes op på MINDST 275*C.

    en stor bussemand gær
    2,25 dl vand, køligt
    50 g durum-mel
    250 g alm. mel
    1 lille tsk salt
    nå, skidt, du kan godt komme et par dråber olivenolie i - MEN KUN ET PAR DRÅBER, RIGHT?

    opløs gæren i vandet, hæld melet og saltet ved og ælt godt igennem i en stor skål, til du har en meget smidig og klistret dejg - den er værst i starten. når den begynder at slippe skålens sider i meget lange tråde/flader er den ved at være der. jeg bruger en stor plastikske. lad hæve tempereret i 4-8 timer, til den er 2-3 gaqnge oprindelig strørrelse. hvis det synes at gå for hurtigt, sæt den på køl. hvis for langsomt, sæt den et varmt sted. med tiden får du en ide om hvad der er passende.

    lemp dejen ud på for-melet bord ieet stykke. hæld mel henover (den er jo klistret), form forsigtigt til cirkulær form, overfør til bagepapir, og begynd fra midten at trykke kalorius flad. det sværeste er at få den til at ligge lige på papiret, med helt jævn kant.

    1/3 ds. flåede tomater simrer godt igennem, hakkes, og tilsættes
    finthakket hvidløg.
    lad sovsen køle før brug. fordel over pizza.

    200 g mozzarella i klump, skåret i små stykker. det præ-revne er (indsæt selv passende rendestensudtryk). fordel over pizza.

    + evt. svampe, oliven o.l., strimlet paprika eller ansjoser, chili mv.

    DER MÅ IKKE VÆRE SPECIELT MEGET FYLD PÅ EN PIZZA - DET KVÆLER SGU DET ARME VÆSEN!

    stænk olivenolie udover. lemp pizza-på-bagepapir over på bageplade og derfra over på bagesten i ultravarm ovn. sæt konvektion til, hvis du har det.

    du kan LIGE nå at banke en lille grøn salat m. dressing sammen mens dyret er i ovnen, det tager ca. 7 min.

    tag ud, strø evt oregano over, skær ud, server.


    det er så fucking godt at jeg garanterer for at du vil være mig taknemmelig resten af livet.
    Sidst redigeret af k b hagen : 23.05.08 kl. 09:07
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  2. De følgende 2 brugere er enige:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Opskrifter på bagværk

    jeg er altid på jagt efter en rigtigt god bager, som ka forsyne familien med rigtigt godt brød - hvedebrød.

    og hvad er så "rigtigt godt brød"? jo, det skal smage af det det er lavet af, og ikke af gær. det skal ha en sej, åben og allivel substantiel krumme, og sprød skorpe. det skal mætte. det ska ku holde sig til madpakketid næste dag.

    man ka sæføli bage selv. det gør jeg osse, og det lykkes da normalt at følge med efterspørgslen, men ikke altid, og så står man der: hvor faen ska jeg nu købe brød?

    schulstad og lignende fabrikker, hvis produkter fylder supermarkedshylderne, har jeg opgivet for længst. så er der sådan et sted som emmery's. absolut topklasse, og så ka man samtidig købe et par brownies, som ærligt talt er lige lovligt goe. men deres mest interessante brød er næsten altid udsolgt, når jeg træder ind ad døren ved efter-arbejdstid. næste station ku så være irma, som forhandler il fornaios fortrinlige, nej excellente, "primitivo". men ak, det er osse ofte udsolgt.

    og her kommer så overraskelsen:

    FØTEX! ja, du læste rigtigt, fanme. de er begyndt at producere kold- og langtidshævet brød, og det, der er lavet på en blanding af hvede og rug er rigtigt godt. indtil videre, da...

    så det være hermed anbefalet som et 3. valg!
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Feb 2004
    Indlæg
    25

    Re: det daglige brød

    Hej k b

    Ved ikke om du kender den italienske pizzamand på Dr.s Tværgade overfor posthuset, men han bager noget suverænt hvedebrød flere gange om dagen. Det kan holde sig et par dage, derefter smager det genialt ristet og så er det til en rimelig penge...

    VH
    Foged

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: det daglige brød

    ›Hej k b

    ›Ved ikke om du kender den italienske pizzamand på Dr.s Tværgade
    ›overfor posthuset, men han bager noget suverænt hvedebrød flere
    ›gange om dagen. Det kan holde sig et par dage, derefter smager
    ›det genialt ristet og så er det til en rimelig penge...


    herligt! takker!
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Dec 2001
    Indlæg
    890

    Kan også anbefale ...

    ... bageren på Tagensvej v. krydset der går ned til hovedindgangen til Bispebjerg Hospital. Han har stenovn a.la. Italian style (Ikke noget galt med det i dette tilfælde:-) ) - og bager Italiensk brød flere gange om dagen, så hvis det times rigtigt kan det fåes varmt - brødene men også deres Filoni og Ciabatta boller er rigtigt gode
    / Erik B.

    DOBBELT Latté, om jeg må be'

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: Kan også anbefale ...

    ›... bageren på Tagensvej v. krydset der går ned til
    ›hovedindgangen til Bispebjerg Hospital. Han har stenovn a.la.
    ›Italian style (Ikke noget galt med det i dette tilfælde:-) ) - og
    ›bager Italiensk brød flere gange om dagen, så hvis det times
    ›rigtigt kan det fåes varmt - brødene men også deres Filoni og
    ›Ciabatta boller er rigtigt gode

    ham kender jeg godt - ikke så langt fra 2200N, og bestemt meget bedre end de helt lokale. på den anden side måske ikke decideret imponerende. jeg tror ikke deres dej er tilstrækkeligt "våd". tilgengæld syns jeg deres wienerbrød er ret godt.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  8. #7
    PEdedrengen Slettet

    Re: det daglige brød


    ›FØTEX! ja, du læste rigtigt, fanme. de er begyndt at producere
    ›kold- og langtidshævet brød, og det, der er lavet på en blanding
    ›af hvede og rug er rigtigt godt. indtil videre, da...

    ›så det være hermed anbefalet som et 3. valg!

    Og så... arrgh er det Q8 eller STatoil, der faktisk har godt brød... det kan ejg ikke hsuke, men det har de.

    Lagkagehuset på Chr HAvns torv er godyt, omend jeg synes de er faldet i kvalitet efter de flyttede.. Men stadigt en bger der aspirerer til titlen Købhs bedste.

    mvh

  9. #8
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: det daglige brød

    ›Lagkagehuset på Chr HAvns torv er godyt, omend jeg synes de er
    ›faldet i kvalitet efter de flyttede.. Men stadigt en bger der
    ›aspirerer til titlen Købhs bedste.

    ah, deres kager: næsten en rejse værd! og brødet er heller ikke ringe. men en smule uden for ruten kbh k - kbh n...
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  10. #9
    Tilmeldingsdato
    Sep 2003
    Indlæg
    2,352

    Sv: Re: det daglige brød

    det bedste brød jeg har smagt, kan købes inde ved Parken ;) - dog omme ved A-siden ud mod trianglen - jeg kan desværre ikke huske hvad vejen eller butikken hedder, men det er sådan et Italiensk pizzaria-ting - de har også meget andet end Pizza, bla. en masse forskellige slags olier og Italienske varer... - De sælger det meds vidunderlige brød - som de selv bager! - det irriterer mig at jeg ikke kommer forbi dér noget oftere end jeg gør, men det smager brilliant! - og så er det ret så billigt - jeg mener at et lillle brød koster 7kr ;)

    Fantastisk brød!
    Forza FCK

    1993, 2001, 2003, 2004, 2006, 2007, 2009, 2010, 2011, 2013, 2016, 2017, 2019 - Fucking miles away! Bye bye BIF

  11. #10
    Tilmeldingsdato
    Apr 2003
    Indlæg
    1,209

    Sv: det daglige brød

    Le Bon Gout på Godthåbsvej, lige ved siden af hunden.

    Især de små flutes og sesambrødet. Hvis man har brug for brød til sandwich, så skal de her prøves. Der bages flere gange om dagen og ejeren er altid frisk på en stor bestilling.

    Og så er ejeren en god mand, som altid er klar til en snak om stort og småt.

    2000F

  12. #11
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    359

    Sv: Re: det daglige brød

    ›det bedste brød jeg har smagt, kan købes inde ved Parken ;)

    Du har ret i at det bedste brød der kan købes er inde ved Parken men du skal lige lidt længere væk fra Trianglen, nærmere bestemt ned af Rosentjørns Allé (eller hvad den hedder.) Dernede ligger der en økologisk bager som ikke har et vanvittigt stort udvalg men som tilgengæld har noget rigtigt godt brød. Og deres gulerodskage er jeg villig til at køre en MEGET stor omvej for at få fingrene i (endda i det offentlige).

    Der hvor jeg bor midt mellem Amagerbrogade og Kastrupvej omkring Øresundsvej der er ikke noget at råbe hurra for når man tænker på bagere. Derfor vil jeg sige tak til k b hagen for tippet om Føtex men jeg må dog forholde mig rimeligt skeptisk for den tebolle og den spandauer jeg fik derinde har altså fået mig til at løbe skrigende bort.

    mvh
    rmp

  13. #12
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    3,066

    Re: Kan også anbefale ...

    ?... bageren på Tagensvej v. krydset der går ned til
    ?hovedindgangen til Bispebjerg Hospital. Han har stenovn a.la.
    ?Italian style (Ikke noget galt med det i dette tilfælde:-) ) - og
    ?bager Italiensk brød flere gange om dagen, så hvis det times
    ?rigtigt kan det fåes varmt - brødene men også deres Filoni og
    ?Ciabatta boller er rigtigt gode

    Min bager... Snøft... Der er meget godt brød hos dem og der er næsten altid masser at vælge imellem på hylderne og altid god for et bagdørssalg når man kommer pivstiv hjem fra byen inden klokken har rundet 6.

  14. #13
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: Sv: Re: det daglige brød

    ››det bedste brød jeg har smagt, kan købes inde ved Parken ;)

    ›Du har ret i at det bedste brød der kan købes er inde ved Parken
    ›men du skal lige lidt længere væk fra Trianglen, nærmere bestemt
    ›ned af Rosentjørns Allé (eller hvad den hedder.) Dernede ligger
    ›der en økologisk bager som ikke har et vanvittigt stort udvalg
    ›men som tilgengæld har noget rigtigt godt brød. Og deres
    ›gulerodskage er jeg villig til at køre en MEGET stor omvej for at
    ›få fingrene i (endda i det offentlige).

    det ka da være de har oppet sig. dengang jeg boede på 2100 Ø var de lige lovligt frelste. klid og sån noet. jeg undgik dem så vidt muligt.

    ›Der hvor jeg bor midt mellem Amagerbrogade og Kastrupvej omkring
    ›Øresundsvej der er ikke noget at råbe hurra for når man tænker på
    ›bagere. Derfor vil jeg sige tak til k b hagen for tippet om Føtex
    ›men jeg må dog forholde mig rimeligt skeptisk for den tebolle og
    ›den spandauer jeg fik derinde har altså fået mig til at løbe
    ›skrigende bort.

    ja. jeg var virkli osse ganske betænkelig ved at købe føtex-brød. det, der allivel fik mig til at kaste mig ud i det, var, udover påstanden om 24 timers koldhævning, udseendet: sådan lidt lavaagtigt, hvilket antydede en ret våd dejg. det lignede noet i retning af 70-75gvand/100g mel. og det ER et forbløffende godt brød. ikke topklasse, men godt.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  15. #14
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,219

    Re: det daglige brød

    ›og her kommer så overraskelsen:

    ›FØTEX! ja, du læste rigtigt, fanme. de er begyndt at producere
    ›kold- og langtidshævet brød, og det, der er lavet på en blanding
    ›af hvede og rug er rigtigt godt. indtil videre, da...

    I samme genre har jeg gode erfaringer med italiensk brød og især flutes fra ISO på Vesterbrogade.
    Det må være fra eget bageri, for kvalitet/smag er bedre end tilsvarende produkter fra den lokale ISO i Hillerød.
    mvh.Anders
    FC København - du ved aldrig, hvad der sker i morgen

  16. #15
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Sv: Re: det daglige brød

    ›I samme genre har jeg gode erfaringer med italiensk brød og især
    ›flutes fra ISO på Vesterbrogade.
    ›Det må være fra eget bageri, for kvalitet/smag er bedre end
    ›tilsvarende produkter fra den lokale ISO i Hillerød.

    ISO i Lyngby laver (lavede?) også fortrinligt brød.

    mvh
    Martin

Side 1 af 5 1234 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Opskrifter på desserter
    By rmjdk in forum Mad
    Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.08.16, 07:47
  2. Opskrifter på forretter
    By rmjdk in forum Mad
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 20.04.10, 09:05
  3. Opskrifter - diverse
    By k b hagen in forum Mad
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 28.07.09, 09:30
  4. Gode opskrifter?
    By Hellig Kebab in forum Mad
    Svar: 129
    Sidste Meddelelse: 25.07.09, 09:45

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •