Side 1 af 5 1234 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 63

Emner: Opskrifter med kød

  1. #1
    Hjaltefanden Slettet

    Re: Gode opskrifter?

    Prøv denne (og meld tilbage, om det var ok):

    Lungepølse

    Til denne Pølse bruger man det dårligste og mest blodige Kød, men der maa ogsaa være noget af det fede imellem; den laves som Medister, men Lungen, som er kogt lidt, hakkes sammen med Kødet. Denne Pølse er udmærket til Kaal, efter at den er saltet lidt.

    (Agnes Werner, Husmoderens Haandbog, København, 1903)

  2. Den følgende bruger er enig i dette:

  3. #2
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: lidt om kylling, igen - og dagens tricks

    tyvstjålet fra nigel slater:

    udben kyllingebrysterne. bank dem ca. 1,5 cm. flade mellem to stk. bagepapir. vend i salt/peber-krydret mel. på panden ved pæn varme til gyldne. tag af. hæld et glas hedvin, hvidvin, eller for den sags skyld brandy på. lad syde af, mens du skraber heftigt for at få kyllingeefterladenskaberne med. hæld et pænt skvæt fløde i. hæld hakket esdragon i (la vær å overdrive dér). salt peber kog igennem, og på bordet med det hele.

    dagens første trick: kyllingestykkerne holdes varme, overdækkede på et fad over de kartofler man koger som tilbehør. jeg vil tillade mig at anbefale noget så mystisk som føtex' "nemme kartofler".

    dagen andet trick: hvis du jævner en sovs - og det kan man jo hurtigt få brug for - kan du forsigtigt hælde lidt mel i en te-si og banke den mod grydens/pandens kant, mens du pisker som en gal i sovsen.

    dagens tredie trick: brug kun teflon til at stege fisk og pandekager. teflon (og det aluminium det normalt er monteret på) duer ikke til rigtig madlavning: det skaller af, panderne buler osv osv.


    husk i øvrigt at koge fond/suppe på benene:

    ned i gryde med vand lidt over. kog op, skum evt. af (hvis du absolut vil have en fin klar fond),

    tilsæt lidt løg+gulerod, samt måske lidt hvidløg, timian, nellike og hele peberkorn, og

    lad simre under låg et par timer. der skal lige være lidt skælven i overfladen og en bobbel i ny og næ. i begyndelsen lugter det ikke så behageligt, men det ændrer sig undervejs.

    si benene og det andet snav fra. kog ind til 1/4.

    køl. skrab evt. det stivnede fedt fra (det gør jeg ikke, hvis fonden skal bruges til risotto/pilaff).
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  4. #3
    Tilmeldingsdato
    Nov 2003
    Indlæg
    2,174

    Sv: Gode opskrifter?

    Ellers er der "tacomeal", noget jeg ellers kun har fået i USA, en dejlig ting.

    4msk: 500gr hakket oksekød - helst fedtfattigt, det smager bedre - brunes af. Så er der de dér breve med krydderipulver til Taco-mix. Sådan et (eller to, afhænger vel af koncentrationen osv, kig på poserne). Lad det stå lidt. Jo mere det hygger sig, jo mere smager det. Bland en stor salat sammen, med lidt af hvert. Fin ide at tilføje tomater i massevis - væden smager godt sammen med kødet.

    Serveres med salat nederst, kød, og masser af salsa. Og så drysser man bare tacochips udover. Der er jo ikke brug for at taco'en skal holde maden inde. Så chips fine - og billigere.

    God fornøjelse.
    Mvh.,

    NewerNN.
    ----
    "FCK er vor tids svar på Yoyo'en, Buffalo-sko, Pokemon-kort eller Burberry halstørklæder."

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    375

    Re: Sv: Gode opskrifter?

    Nu vi er i Tex-Mex-køkkenet

    bicms superchili:

    2 groftsnittede løg, finthakket hvidløg (jo flere fed jo bedre) og et par jalapenopebre sauteres i olivenolie ved middel varme
    1 kg hakket kød tilsættes og steges til det er brunt
    En god kraftig øl tilsættes (en halv liter Franziskaner Weizenbier er den foretrukne) med et par laurbær og en kanelstang
    Naar det er oppe og småkoge tilsættes 2 tørret teskefulde chilipulver (både fintmalet og knust), en teskefuld cayennepeber, en teskefuld paprika og to teskefulde spidskommen. Jeg ynder foruden den tørrede chili at smide yderlige 8-10 friske pebre i, gerne forskellige sorter. En Habanero eller to er et must for den kræsne chilielsker.
    Tilsæt 8 dåser tomater, en af gangen og lad det koge før næste dåse tilsættes.
    Tilsæt fire dåser pintobønner eller hvad der kan fremskaffes (kan det virkelig passe at "Kidney bean" oversættes til "Snittebønne")?
    Smag til med salt og peber (og mere chilipulver hvis nødvendigt)
    Lad koge ved svag varme i 2-3 timer eller til den har nået en tyk konsistens - rør rundt lejlighedsvis. Sluk for varmen og lad den afkøle. Sæt i køleskabet natten over. (OK, i princippet kan man godt spise den allerede, men det er væsenligt bedre næste dag)

    Nyd den med et stykke friskbagt surdejsbrød.
    Velbekomme!

    Og husk, chili skal gøre ondt to gange!

    /bicm
    Sidst redigeret af bicm : 22.02.04 kl. 06:57

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    Oct 2003
    Indlæg
    1,204

    Re: Gode opskrifter?

    ›Kom så med dem..

    Hvis du kan lide indisk, skal du brænde for 400g kyllingestykker i karry i en wok/gryde/sautépande, tilsætte en spiseskefuld tamarind, krydre med salt og peber og tage kødet op. Derefter steger du, i safterne fra kyllingen, 3 løg skåret ud i både og 2 peberfrugter (1 rød 1 gul). Når disse er gyldenbrune, tilsætter du 1 dåse kokosmælk, krydrer med 3 tsk hele koriander, 3 tsk stødt kanel og 2 tsk cayenne. Husk at add'e lidt vand, hvis det er ved at koge ud. Når varmen er ved at være der, tilbage i woken/gryden/panden med kyllingen, hvorefter der tilsættes 3 spsk majsmel i væden, mens der røres godt rundt. Derefter tyknes retten og vil være klar til servering umiddelbart.

    Ingredienserne fås mere eller mindre dyre, men udover kødet anbefales originale ingredienser f.eks. fra Asian Markedet oppe ved b-gården - eller fra Den Grønne i Albanigade. Hvis disse bikse stadig eksisterer vel at mærke - husker det ikke lige.

    Det holder - og til retten passer f.eks. en Carlsberg, en Tiger eller en lys øl.

    Try it - and enjoy.

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    Dec 2002
    Indlæg
    751

    Apropos Feijoada!!!

    Feijoada kan være et velsmagende måltid om det er tilberedt fornuftigt.


    Køb en pakke sorte bønner i en indvanderer-forretning.

    Læg bønnerne i blød ca. 24 timer og smid vandet de har ligget i blød i ad helvede til (eller blot ud i vasken)

    Kog bønnerne i godt med vand ca. 4-5 timer indtil de næsten falder fra hinanden. (eller 45-50 minutter i en trykkoger)

    Herefter starter det sjove: Svits noget bacon og noget andet kød (hvad du nu har) og lidt kvalitetspølse skåret i skiver sammen med lidt løg, lidt hvidløg og måske lidt purløg. Hæld bønnerne over og dæk det hele med vand. Tilsæt laurbærblade.

    Lad det simre et godt stykke tid så stivelsen fra bønnerne begynder at jævne snasket.

    Serveres med ris, farofa (se mit ps) og appelsinskiver.

    lækkert og nærende. Drik dertil et par caipirinhas og dagen er dejlig.

    mvh tricolor

    ps farofa:

    svits lidt bacon og løg på en pande. slå et par æg ud over sagerne og vend det hele i lidt maniok-mel (hedder Gari, hos den lokale indvandrer)
    Paco er solskin på en regnvejrsdag, et sejrsmål i overtiden, et pressemøde i agurketiden! Paco er den ekstra redningsbåd på Titanic. Paco er nærmere GUD

  8. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    3,550

    Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gode opskrifter?

    ›Kartofler? Fars?

    ›Sig mig.. Skal man ikke bare smide kødet på panden direkte fra pakken?

    ›Det har jeg da gjort det stykke tid jeg har boet alene..

    Næ nu må jeg be' om mine himmelblå! Jeg har fundet Frøken Jensen frem fra hylden:

    HAKKEKARBONADER

    4 portioner
    Ca. 600 g hakket kalve- eller svinekød, evt. halvt af hver, æg eller meljævning, rasp, salt, peber, ca. 50 g smør/magarine, suppe eller fløde (tomatpuré)

    Det hakkede kød æltes let sammen, trilles til boller og formes med en kniv til karbonader af passende størrelse (6-8 stk.). De vendes i æg og derefter i rasp med salt og peber og steges på panden i fedtstoffet ved ikke for stærk varme, ca. 5 minutter på hver side. Panden koges af med lidt suppe og fløde, kulør og evt. lidt tomatpuré tilsættes. Skyen indkoges godt og jævnes evt. ganske lidt med meljævning eller Maizena og smages godt til med salt og peber.
    . Hakkekarbonader serveres med kogte, smørdampede eller stuvede grønsager eller med kartofler samt evt. rødkål, asier eller en grøn salat.
    . Krebinetter laves som hakkekarbonader, men kødet er som oftest svinekød blandet med kogte kartofler. Blandingsforhold: 2 dele kød til 1 del kartofler. Krebinetter serveres i øvrigt som hakkekarbonader.
    mvh
    Martin CX

  9. #8
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    karry!

    du skal osse ha en uautoriseret karry-opskrift, som dog har vakt pæn begejstring hos folk, der har været langt østpå. det er nærmest en slags kyllinge-rogan josh.

    til ca. 3-4 mand

    INGREDIENSER

    kyllingebryst (med ben), 800 g.
    lidt fløde, 1 dl
    løg, 2-3, finthakk.
    æble, syrligt (danske er bedst), 1-2, revet
    gulerod, 1, fintrevet
    flåede, hakkede tomater i dåse, 1/2-1 ds.
    standard brugsen-karry, 2 spskf.
    3-6 piri-piri chilis, finthakkede
    koriander, pulveriseret, 2 tskf.
    spidskommen, pulveriseret, 1 tskf.
    hvidløg, meget finthakket, 1-2 fed
    kanel, knust, knivsp.
    muskat, revet, 1 tskf.
    nellike, knust, knivsp.
    salt efter smag
    klaret smør, eller olie (ikke oliven-, tak)

    youghurt naturel, 1/2 l
    agurk, een, skrællet og revet

    mango chutney, sød

    basmati ris

    METODE

    udben kyllingen, (kog suppe på benene med det samme eller en anden god gang. har du fryserplads, kan du samle sammen til een stor omgang suppe). skær ud i mundrette stykker. brun ved høj varme i sauterpande. tag op, læg på tallerken, lad pande køle en anelse.
    svits løg, gulerod, æble og krydderier, mens du roder godt rundt, så alle krydderierne blir ristet. der udvikles nu en duft som man blir aldeles savlende af. når løgstumperne er blevet godt gennemsigtige og lige akkurat er begyndt at karamelisere: tilsæt hvidløget, fløden og tomaterne + lidt vand, sæt låg på og lad simre i en rum tid (ca. en time). herefter tilsættes kyllingestykkerne og salt, og det simrer igen til kyllingen helt sikkert er gennemkogt, ca. 10 min. - og jeg mener virkli SIMRER!

    mens det simrer, laves en primitiv raita af yoghurt og reven (skrællet) agurk.

    nydes sammen med indisk brød, en god mango chutney, og basmati-ris, som tillaves iflg. anvisningen på pakken. dertil øl, gerne en let svensk een som f.eks. spendrups.


    det er temmelig kraftig mad, og man kan såmænd godt skære ned på chilien uden at få problemer med mig. hvis det ska være mere autentisk, skal der osse bukkehornsfrø i, men det kan godt være lidt svært at få i føtex!

    (det er forresten osse billig mad, som kun blir endnu bedre af en tur på frys.)
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  10. #9
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    og så lige en sikker vinder: saltimbocche...

    kan laves med svin, kalv eller kalkun. svin gir mest smag, kalv er nemmest at banke ud, og kalkun er billigst.

    GREJ:

    pænt stor stegepande, sauterpande, stor gryde, stor skarp kniv, skærebrætter, rivejern, kartoffel-/tyndskræller, lille kasserolle (til balsamico-indkogning), koteletbanker, kødnåle (ca. 10).

    INGREDIENSER til 2-3 pers.:

    400g "schnitzler" - i føtex og andre supermarkeder betyder det "uegalt tykke, flossede lunser".
    spegeskinke (ikke autentisk, mener jeg)
    lidt parmesan
    lidt salvie
    smør
    peber og evt. salt

    hedvin og evt. fløde

    spaghetti
    1 gulerod
    1/4 fennikel

    (icebergsalat
    champignons
    citron, ikke overfladebehandlet
    valnøddeolie
    billig balsamico)

    METODE:

    sæt vand over til pastaen. kødet bankes ud med en koteletbanker eller bare en flaske, til det kan deles op i stykker på ca. 10 x 10 x 0,4 cm. herpå lægges skinke, lidt parmesan, lidt salvie og en lille klat smør. krydres med peber. rulles sammen og samles med en kødnål.

    steges ved lav-jævn varme ca. 3-4 min på hver side. det skal lige akkurat stege-syde fremfor bare at koge. sommetider vil der være 3 sider, så må den sidste side lige ha et minut. tages af og holdes varme, mens panden koges af med lidt hedvin (marsala er autentisk). husk at skrabe alt snavet ud i vinen. evt et LILLE skvæt fløde. hældes over rullerne ved servering.

    hertil spaghetti. den smides i omtrent samtidig med at rullerne kommer på panden. når færdig, iblandes den lidt sauteret, meget fintstrimlet fennikel og gulerod (som smides i panden ca. 5 min før servering).

    evt. en salat, f.eks. en bund af iceberg, skivede meget friske, rå champignons, et pift revet citronskræl, et drys groft salt + stænk af valnøddeolie og indkogt industri-balsamico.

    tilbage omkring 1990 ville det være en helt fin score-ret, men den kan såmænd nok stadig bruges i en snæver vending ;-)
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  11. #10
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    3,066

    Re: Gode opskrifter?

    Sibus favorit nummer 1:

    Chili con Carne:

    500 gr. oksekød
    2 dåser chilibønner (Dem i chililage og de skal være brune - IKKE Nettos hvide)
    1 dåse hakkede tomater
    1 bouillon-terning
    Diverse krydderier (Chili, oregano, hvidløg osv.)

    Brun kødet uden brug af olie og når det er godt klart tilsættes en smule chili. Når duften af brændt chili fylder køkkenet tømmes dåsen med de hakkede tomater og krydderier samt boullionterningen strøes med let hånd. ;o) Når dette ligner noget der er lige til at sætte tænderne i skrues blusset næsten helt ned og bønnerne tilsættes. Herefter sættes låg på gryden og der skal røres hver 5-10 minut herefter.

    En god 'sidedish' er naturligvis en lækker salat og/eller et italiensk brød skåret i trekanter hvorefter de kommer i ovnen. Når de er gyldenbrune er de som sandpapir og hele fed hvidløg køres henover de ru sider. Det er det ultmative hvidløgsbrød. :o)

    Nu er jeg sgu blevet sulten...

    Sibus legendariske lasagne kommer der opskrift på en af de nærmeste dage.

  12. #11
    PEdedrengen Slettet

    Re: Gode opskrifter?

    Man tager

    To kyullinge bryster eller to filet fra supermarkedet. De choppes til små stykker.

    Så tager man ti fed hvidløg og ti små røde thaichillier (friske). De choppes og smides i en morter hvori de stødes til en pasta.

    Den pasta wokkes i tredive sek. Derefter smides kyllingen i.

    De får to min ved fuld skrue. Derefter hældes der soya, østersuace og fiskesuace i. Lad boble i et minut eller to.

    Tag af. Overhæld med to chillier hakket i små stykker og hakkede basil blade.

    Serveres med risen, som man har lavet inden.

    kyllingen kan erstattes med hakket oksekød eller svinekød.

    Skal give svedperler på næseryg, under øjnene og lign. steder man ikke normalt sveder. Næsen må også godt løbe lidt. Så er den passende doseret.

    mvh
    Sidst redigeret af PEdedrengen : 01.09.04 kl. 17:34

  13. #12
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Vedr: Gode opskrifter?

    tid at genoplive tråden.

    mad man blir glad af:

    rigeligt med champignons skæres i mundrette stykker og vendes med lisså rigeligt FRANSK valnøddeolie og lidt revet citronskræl. svampene SUGER olien til sig og blir bedårende.

    billige (fordi smagen ikke er så afgørende når man vælter snav på) tykke svinekoteletter indsmøres i blanding af olivolie, citronsaft, timian, hvidløg, salt, peber (gerne chili-). grilles. dryppes undervejs med mere citron.

    icebergsalat snittes og blandes med tomatbåde og rigelig avocado i små stykker. (jeg er ret positivt overrasket over kvaliteten af de spanske cherry-stilk-tomater og den salat man ka få lige nu). stænkes med billig balsamico lige før servering. drysses på tallerknen med maldon sea salt ell. lign. efter behov.

    ingen pasta. ingen kartofler. ingen ris. ingen kulhydrater, simpelthen.


    jeg undskylder for de evindelige citroner. jeg er nærmest afhængig.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  14. #13
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,625

    Kaningryde

    Fransk kaningryde, som jeg lavede i loerdags. Ingredienser til 4:

    1,5 kg fersk kanin i stykker (faas i ISO)
    6-7 skalotteloeg, 1-2 almindelige loeg
    400 gr. flaesk/bacontern
    400-500 gr. champignons
    2 spsk kalvefond
    frisk timian, laurbaerblade
    en flaske hvidvin

    Loeg og flaesk svitses forsigtigt med lidt smoer, haeldes fra og kaninstykkerne brunes paa samme pande (sauterpande eller en gryde) med lidt mere smoer og salt & peber. Loeg og flaesk haeldes tilbage, vin, fond og krydderier tilsaettes. Det hele simrer i en lille time - champignon tilsaettes 15 minutter foer tid. Serveres gerne med hjemmelavet kartoffelmos og en god vin. Mums.
    Vi är inte med för att byta tröjor, ta autografer och se arenor och sånt skit. Oscar Wendt
    Perec's Avatar

  15. #14
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: Kaningryde

    ›Fransk kaningryde, som jeg lavede i loerdags. Ingredienser til 4:

    ›1,5 kg fersk kanin i stykker (faas i ISO)
    ›6-7 skalotteloeg, 1-2 almindelige loeg
    ›400 gr. flaesk/bacontern
    ›400-500 gr. champignons
    ›2 spsk kalvefond
    ›frisk timian, laurbaerblade
    ›en flaske hvidvin

    ›Loeg og flaesk svitses forsigtigt med lidt smoer, haeldes fra og
    ›kaninstykkerne brunes paa samme pande (sauterpande eller en
    ›gryde) med lidt mere smoer og salt & peber. Loeg og flaesk
    ›haeldes tilbage, vin, fond og krydderier tilsaettes. Det hele
    ›simrer i en lille time - champignon tilsaettes 15 minutter foer
    ›tid. Serveres gerne med hjemmelavet kartoffelmos og en god vin.
    ›Mums.

    det lyder rigtig rart :-)

    et lille tip: brun dyret først, og så løg/flæsk. nemmere at fiske dyret op end det andet. så ka man lige koge gryden/panden af med lidt af vinen, og skrabe det lækre stegesnask ud i den, inden man tipper kødstykkerne tilbage. og hvis man vil ha en rigtigt landlig fransk ret, ka man vende kødstykkerne i lidt mel, inden man bruner dem. så får man en ganske let fortykning af saucen.


    iøvrigt vil jeg godt anbefale molly stevens' "all about braising". hvis man ellers ka finde ud af hva de kødstykker og grøntsager hun taler om hedder på dansk, er den rigtigt fin. men det er mad der tar tid, for en stor del. jeg lavede kogeflæsk (det hedder det gudhjælpeme) i søndags. sagte simren med alt muligt snask, i 3 timer! "meltingly tender" som hun sir, og med en dyyyyyb, lækker smag.

    hrm :-)
    Sidst redigeret af k b hagen : 21.09.05 kl. 09:16
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  16. #15
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,625

    Re: Kaningryde

    ›et lille tip: brun dyret først, og så løg/flæsk. nemmere at fiske
    ›dyret op end det andet. så ka man lige koge gryden/panden af med
    ›lidt af vinen, og skrabe det lækre stegesnask ud i den, inden man
    ›tipper kødstykkerne tilbage. og hvis man vil ha en rigtigt
    ›landlig fransk ret, ka man vende kødstykkerne i lidt mel, inden
    ›man bruner dem. så får man en ganske let fortykning af saucen.

    Jep, eller bare snyde og smide lidt floede i ... smoer & floede gaar man aldrig galt i byen med :-) Fondtingen er ogsaa fantastisk, det skylder man sig selv at have.

    ›iøvrigt vil jeg godt anbefale molly stevens' "all about
    ›braising". hvis man ellers ka finde ud af hva de kødstykker
    ›og grøntsager hun taler om hedder på dansk, er den rigtigt fin.
    ›men det er mad der tar tid, for en stor del. jeg lavede kogeflæsk
    ›(det hedder det gudhjælpeme) i søndags. sagte simren med alt
    ›muligt snask, i 3 timer! "meltingly tender" som hun
    ›sir, og med en dyyyyyb, lækker smag.

    Mad, der koger i lang tid - eller bare tager lang tid at lave - er liiige til det kommende efteraar! Jeg satser paa at lave en fiskesuppe helt fra bunden, inklusive hjemmelavet fond, til en god loerdagsmiddag om nogen uger. Der skal man saa begynde naermest om formiddagen...
    Vi är inte med för att byta tröjor, ta autografer och se arenor och sånt skit. Oscar Wendt
    Perec's Avatar

Side 1 af 5 1234 ... SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Opskrifter med grøntsager
    By Stephphen in forum Mad
    Svar: 33
    Sidste Meddelelse: 24.01.12, 12:32
  2. Opskrifter på forretter
    By rmjdk in forum Mad
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 20.04.10, 09:05
  3. Opskrifter med pasta
    By NewerNN in forum Mad
    Svar: 11
    Sidste Meddelelse: 26.07.09, 22:58
  4. om kød
    By k b hagen in forum Mad
    Svar: 2
    Sidste Meddelelse: 12.11.07, 23:23
  5. Lækkert kød (til nytårsaften)
    By Pipetown in forum Bazar
    Svar: 12
    Sidste Meddelelse: 04.01.07, 01:27

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •