Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 15 af 34

Emner: Opskrifter med grøntsager

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,427

    Re: Gode opskrifter?

    Hvis du er til supper, så kan jeg anbefale kartoffel/porre-suppe.

    Ca 700 g kartofler plus en porre. En terning grøntsagsbouillon samt vand til at dække grøntsagerne. Disse koges i en halv time, hvorefter fløde tilsættes. Suppen varmes op, og derefter blendes den.

    Hvis du vil flotte dig, kan du hælde et skvæt balsamico i sammen fløden, og skal det være helt i top, så kan du putte bacon på som topping.

    God fornøjelse

    mvh Stephphen
    Fraværende

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: lidt om spinat

    alle - eller ihvertfald de fleste - børns rædsel. en rædsel som for manges vedkommende blir siddende i sjælen hele livet, muligvis fordi mange af os har haft mødre, der mishandlede de ædle blade. men altså lige ved at være et decideret hit sån her:

    frossen helbladet spinat ned i tykbundet gryde med lidt mælk/fløde. svag varme. salt peber reven muskat og, igenigen, citronsaft. varm til det lige er varmet grundigt igennem, ikke mange røde sekunder mere.

    citronen og muskaten gør hele forskellen, hvis man f.eks. serverer spinaten til frikadeller eller anden fed ædelse. frisk spinat er naturligvis bedre end frossen, men en anelse besværlig at rense og strippe.

    husk, at citron trækker en del salt.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,559

    Kartoffelsalat

    Bland lige dele Yvette og Creme Fraiche (alt efter hvor mange kartofler du bruger).
    Rør det sammen med:

    En teskefuld sennep (dijon).

    En skefuld hvidvinseddike.

    Friskhakket basilikum.

    Et presset fed hvidløg

    Salt og peber.

    Hæld det over kartoflerne og rør rundt :-)

    Det er i øvrigt skide godt at æde pølser med ketcup til. Ketchup smag vs. creme fraiche-dressing smag er overraskende godt - hvilket man også oplever ved at æde hjemmelavede burgere.

    Mvh,

    J.
    Sidst redigeret af Pope Dope : 12.08.04 kl. 16:02

  4. Den følgende bruger er enig i dette:

  5. #4
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Re: Gode opskrifter?

    her een, der lyder fuldstændigt usandsynlig men ikke destomindre er fortræffelig som tilbehør til f.eks. gris (men forresten osse til kylling)

    pluk blomkålshoved i mindre buketter. kog til godt mør, i fløde eller fløde-mælk-blanding. mos kål, bland fløde i til ønsket (rimeligvis kartoffelmos-agtig) konsistens.

    dertil gulerod i julienne, der lige sauteres med balsamico til det karamelliserer.

    simpelthen en fortrinlig kombination.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  6. #5
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    Vedr: Re: Gode opskrifter?

    her een, der lyder næsten lige så usandsynlig men ikke destomindre
    er fortræffelig som tilbehør til f.eks. sauteret gris (som lige har fået et stænk citron):

    pluk broccoli i mindre buketter. kog til godt mør, hak i småstykker med parmesan og smør. bland i pasta.

    eller til grillet ko:

    pluk broccoli i buketter, kog næsten mør, sauter med hvidløg, salt og lidt citronsaft (ja, jeg ved det, jeg er gal med citron. det er fordi syren skærer så smukt gennem diverse fedtstoffer (som jo i sig selv absolut har deres berettigelse). i andre sammenhænge ka andre citrusfrugter med udbytte afprøves for variationens og nuancens skyld).

    dertil en rigelig salat, f.eks. med bund af iceberg, masser af tomat (mens de stadig er anstændige) oliven, primadonna. ingen dressing!
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  7. #6
    Tilmeldingsdato
    May 2002
    Indlæg
    3,432

    porrer

    porrer har jeg på det seneste ret ofte lavet sån her:

    rens dem - uden at splitte dem på langs. kræver at man stoler på, at der ikke gemmer sig mere sand og jord længere oppe i dem. skær dem i 3 cm skiver. dæk bunden af en rigtigt go pande eller lav gryde* med vand, tilsæt en go klat smør. varm op til smør smelter. sæt porrerne ned i smørret/vandet så de står på snitfladerne. låg på. lad stå og akkurat snurre ganske svagt i en times tid. optimalt karameliserer de lige akkurat uden at brænde på. salt og peber. den tiloversblevne væske ka koges ind i en lille kasserolle og hældes over, efter at man ultraforsigtigt har lempet porrestykkerne over på et varmt fad.

    det er forrygende tilbehør til specielt gris, og blir endnu bedre hvis man har en go fond at bruge i st. f. vandet.


    *varmen ska gerne fordele sig jævnt over bunden, så man ikke er nødt til at flytte rundt på porrestykkerne hele tiden. kobber er bedst, men en tyk sandwichbund med aluminium er osse ok. til nød støbejern, som har stået og forvarmet i lang tid over svag ild.
    I øvrigt mener jeg at hele København minus de største indfaldsveje skal være 30 km/t-zone

  8. #7
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,741

    Tomatsovs

    ›Lidt til os fattige - og lidt til dem med en lidt sundere konto :o)...

    Den her er både ekstremt billig og en fyrstespise hvis den laves ordentligt. Jeg blev lettere bestyrtet over at læse i skakten om en ung mand (hvis navn ikke skal nævnes her!) som lavede sin tomatsovs med champignons, så det må være tid at hjælpe med at stramme op!

    Således laves en tomatsovs der forvandler en studenterret til en himmerigsmundfuld (til ca. 2 personer eller bare 1 forslugen):

    1. Svits 1 tyndtskivet løg og 2-3 store fed hakkede hvidløg sammen med 1 lille tørret chili (uden kerner). I rigelige mængder olivenolie, selvfølgelig.
    2. Tilsæt 1 dåse flåede tomater. Det kan ofte betale sig at ofre måske 5-6 kr. på dåsen i stedet for 2-3 kr. - det kan give en markant bedre kvalitet.
    3. Lad det snurre lidt, og tilsæt så salt, 1 tskf sukker og 1-2 dl rødvin. Smid derefter rigeligt med tørret basilikum, merian og/eller oregano i efter smag og behag. Der kan evt. også bruges timian, men det er knapt så velegnet, ville jeg sige.
    4. Det vigtigste punkt: Lad det stå og simre i tre-fire kvarter mens du tilsætter vand hvis det er ved at koge tørt. Evt. under låg.

    Server derefter med pasta og friskreven parmesan (for helvede ikke det frysetørrede pulver!) - plus evt. friske basilikumblade, men det er mest for syns skyld; tomatsovsen skulle gerne have så ekstrem megen kraft at den sarte smag fra de friske blade drukner helt.

    Bo N K

  9. #8
    Tilmeldingsdato
    May 2005
    Indlæg
    3,257

    Bedre tomatsovs

    Svits finthakket løg/rødløg sammen med finthakket hvidløg i enten margarine eller olie. Brug dog helst mindre end mere.

    Tilsæt evt. balsamicoeddike, men det er ikke altafgørende hvis man ikke har det.

    I en kold gryde tømmer man en dåse tomatpuré og blander op med vand indtil man har fået den rette konsistens. Sovsen må ikke få for meget varme - hvilket gælder for langt de fleste saucer, men gør man det sådan tar det ofte lidt længere tid (som bedre mad jo gør)... Det må altså helst ikke boble for meget. Tilsæt så de svitsede former for løg, timian, oregano, basilikum (masser af det grønne), persille, paprika, chili/cayennepeber efter smag, salt og peber. Evt laurbær. Hvis man har tid, kan man tilsætte hakkede friske tomater, eller også bare fra dåse. Jo længere det koger (under tilsvarende lavere varme) jo bedre.

    Alternativt kan man koge friske tomater ud i stedet for at bruge tomatpure, og man kan tilsætte soltørrede tomater.

    Laver man spaghetti à la lady og vagabonden, så kan man tilsætte boller af italiensk fars, se fx her. Dog skal saucen så helst koge over 10 timer, da saucen så ellers ikke vil være trængt helt ind.


    Denne standardsovs kan bruges til ALT:
    Bland tomatpuré, vand, basilikum og oregano (evt hvidløg) i en skål.
    This message expresses the views of the author, and are not necessarily the views of this Forum or any entity associated with this Forum. Also, it might be completely wrong.
    Pillefaxe's Avatar

  10. #9
    Tilmeldingsdato
    Jan 2005
    Indlæg
    310

    Re: Gode opskrifter?

    En klassisk italiensk suppe for folk der ikke frygter det fede:

    4 pers

    Ingredienser:

    Suppen:

    2 fed hvidløg
    s skalotteløg
    30 g smør
    1/4 bdt løvstikke
    3 spsk hvid balsamico
    450 frosne ærter
    4 1/2 dl hønsebouillon

    Karrycreme:

    1 dl fløde 38%
    1/2 dl creme fraiche 38%
    1 spsk karry
    100 g hel bacon

    Suppe:

    Hvidløg og skalotteløg pilles og hakkes fint. Dette sauteres i en gryde med smør. Hvid balsamico tilsættes og reduceres helt væk. 400 g ærter tilsættes (gem 50 g til at komme i suppen) sammen med hønseboullonen og koges sagte i 8 minutter, hvorefter det køres på en blender til en glat purésuppe. Suppen kommes tilbage i gryden og smages til med salt og peber.

    Karrycreme:

    Creme fraiche og fløde røres sammen og piskes stift og tilsættes karryen. Smages til med salt og peber.

    Bacon i tern på 1/2 * 1/2 cm. steges på en pande i 2-3 minutter og afdryppes. Baconternene skal være halvsprøde.

    Anretning:

    De resterende ærter lunes i en gryde med lidt vand og suppen varmes op og anrettes i en dyb tallerken sammen med ærterne. Med en varm ske laves der et "æg" af karrycremen, som lægges oven i suppen pyntet med et løvstikkeblad. Ved siden af kommes bacon i en lille skål.

    Vinforslag: Vin lavet på Sauvignon Blanc (evt. New Zealand)

    Alt indtil anretningen kan laves i god tid.

  11. #10
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    2,625

    Re: Gode opskrifter?

    ›En klassisk italiensk suppe for folk der ikke frygter det fede:

    Hedder den bare 'italiensk ærtesuppe' eller har den et fancy romansk navn?
    Vi är inte med för att byta tröjor, ta autografer och se arenor och sånt skit. Oscar Wendt
    Perec's Avatar

  12. #11
    Tilmeldingsdato
    Jan 2005
    Indlæg
    310

    Re: Gode opskrifter?

    Jeg har intet navn for den. Overset "Ærtepure med karrycreme" til italiensk og du har den...

  13. #12
    Tilmeldingsdato
    Jan 2002
    Indlæg
    1,694

    Ovnbagte rødbeder and stuff!

    I blindt raseri over kbhagens forfærdelige grøntsagsracistiske udfald mod den hæderkronede rodfrugt rødbeden, ser jeg mig nødsaget til at fare i det digitale blækhus, inden vreden helt fortager sig. Ja, det bliver sikkert slettet af den fæle moderator af nærværende forum, men så har jeg jo en kærkommen lejlighed til at opdatere adskillige flæbetråde i Meta, så det imødeser jeg med sindsro omend balkanagtig vrede.

    Her til aften indtog jeg følgende måltid.

    Ovnbagte rødbeder.
    Et par rødbeder skrælles og skæres i centimetertykke skiver. Skiverne placeres i et fad og blandes med timian, salt, peber, et godt skvæt balsamico og et tilsvarende godt skvæt olivenolie. 6-7 fed hvidløg pilles og slappes rundt men blandes hele med rødbederne.

    Hele moletjavsen draperes i alufolie og placeres i ovnen ved 160 grader celcius i ca. 1 time.

    Jeg spiste det til et par grillede lammekoteletter akkompagneret af nogle kogte kartofler og en salat, og det smagte, som var der en fest i min mund, hvor alle (pånær kbhagen) var inviteret.

    Rødbedeskrælningen er noget forfærdeligt svineri, så engangshandsker anbefales. Ellers kan man som undertegnede rulle den ene pote ind i husholdningsfilm (resten af kroppen var også svøbt i dette produkt, men det var udelukkende for egen nydelse) og derved minimere svineriet.

    En anden god ting ved rødbeder er, at man den følgende dag kan skræmme familie og venner med sin afføring.

    Bon appetit!
    Mvh.
    Morten


    Álvaro er verdens flinkeste mand
    bekræftet af Lønstrup d. 27/1-2004
    Spejder fra Mars's Avatar

  14. #13
    Tilmeldingsdato
    Jan 2005
    Indlæg
    310

    Re: Opskrifter: Suppe

    4 pers

    Ingredienser:

    Suppen:

    2 fed hvidløg
    s skalotteløg
    30 g smør
    1/4 bdt løvstikke
    3 spsk hvid balsamico
    450 frosne ærter
    4 1/2 dl hønsebouillon

    Karrycreme:

    1 dl fløde 38%
    1/2 dl creme fraiche 38%
    1 spsk karry
    100 g hel bacon

    Suppe:

    Hvidløg og skalotteløg pilles og hakkes fint. Dette sauteres i en gryde med smør. Hvid balsamico tilsættes og reduceres helt væk. 400 g ærter tilsættes (gem 50 g til at komme i suppen) sammen med hønseboullonen og koges sagte i 8 minutter, hvorefter det køres på en blender til en glat purésuppe. Suppen kommes tilbage i gryden og smages til med salt og peber.

    Karrycreme:

    Creme fraiche og fløde røres sammen og piskes stift og tilsættes karryen. Smages til med salt og peber.

    Bacon i tern på 1/2 * 1/2 cm. steges på en pande i 2-3 minutter og afdryppes. Baconternene skal være halvsprøde.

    Anretning:

    De resterende ærter lunes i en gryde med lidt vand og suppen varmes op og anrettes i en dyb tallerken sammen med ærterne. Med en varm ske laves der et "æg" af karrycremen, som lægges oven i suppen pyntet med et løvstikkeblad. Ved siden af kommes bacon i en lille skål.

    Vinforslag: Vin lavet på Sauvignon Blanc (evt. New Zealand)

    Et godt bud fra min egen arbejdsplads:
    http://www.laudrup.dk/templates/prod...ting=dog+point

  15. #14
    Tilmeldingsdato
    Nov 2006
    Indlæg
    558

    Tomatsuppe med Karry

    Efter jeg i den seneste tid har prøvet adskillige tomatsupper af er jeg nået frem til at det her er den bedste:

    Ingredienser:

    2 spsk olivenolie
    1 finthakket gulerød
    2 små finthakkede løg
    4 fed pressede hvidløg
    1 laurbærblad
    1 Kg tomater skåret i 8dele
    5dl Grøntsagsbouillon
    2½dl fløde
    ½-1 spsk Karry
    ---
    Opvarm olivenolie i en gryde.
    Tilsæt gulerød, løg, hvidløg og laurbærblad. Rør rundt og lad det simre i 15 min.
    Tilsæt tomaterne, simrer videre i 25-20 min til det er mørt.
    Tilsæt Bouillon.
    Smag til med karry, salt og peber.
    Blend suppen og hæld fløden og karry i.

    Serveres evt. med et kogt æg, flüte, makaroni eller hvad du nu har lyst til
    Fløde kan droppes hvis den skal være sundere

    Retten er til 2 personer hvis der serveres noget tilbehør.

  16. #15
    Tilmeldingsdato
    Nov 2001
    Indlæg
    2,741

    Re: Opskrifter: Gryderetter

    ›Hvis du får stukket et proppet køleskab i hænderne
    ›og en god solid støbejernsgryde;

    Lad mig bare bidrage med det seneste som har været i min støbejernsgryde. Det er en slags trompe-l'œil-ret, og opskriften er i den grundlæggende version som kan varieres ad libitum:

    ---------------------

    Mung-daal
    Varm støbejernsgryden helt ekstremt op, og smid så noget olie i. Gerne jordnøddeolie eller lignende. Straks derefter smides god håndfuld pulverkrydderier i som brændes af i olien; chili og spidskommen er obligatorisk, men der kan suppleres med ingefær, koriander, masala, gurkemeje, karry o.lign.

    Hakkede løg og en masse hvidløg i tilsættes når krydderierne er let brændte, og de steges. Dernæst kommes en masse mung-bønner i, og kort efter flåede tomater og lidt væde. Og salt.

    Hvis mung-bønnerne er blødt op i forvejen skal det nu ikke koge så længe (20-30 min. måske), men hvis man ikke lige huskede dét i forvejen, skal det nok koge op mod halvanden time før bønnerne resignerer og bliver møre. Smag naturligvis til med salt og chili, evt. i tabasco-form.

    ------------------------

    Det sjove ved retten er at den kommer til at ligne en klassisk dansk kødsovs på en prik. Det kan man naturligvis bruge til at narre folk hvis man er en gavstrik, men først og fremmest har retten helt sin egen ret som en god 'varm' daal. Den kan f.eks. spises med (flad)brød til, og man kan supplere med ris, evt. i pilaf-form.

    Friske grøntsager supplerer også smagen rigtig godt, og har man vegetarer ved bordet, vil de nærmest kunne spise retten som et fuldgodt måltid i sig selv, såvel smags- som næringsmæssigt.

    Bo N K

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Opskrifter med kød
    By Hjaltefanden in forum Mad
    Svar: 62
    Sidste Meddelelse: 09.11.13, 13:49
  2. Opskrifter på bagværk
    By k b hagen in forum Mad
    Svar: 66
    Sidste Meddelelse: 10.03.11, 12:11
  3. Opskrifter på forretter
    By rmjdk in forum Mad
    Svar: 1
    Sidste Meddelelse: 20.04.10, 09:05
  4. Opskrifter med pasta
    By NewerNN in forum Mad
    Svar: 11
    Sidste Meddelelse: 26.07.09, 22:58

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •