›Så vidt jeg kan forstå opnår man ikke længere kamppoint i
›kvalifikationen, men får point efter hvor langt man kommer. Så
›vidt jeg kan regne ud har vi dermed allerede fået et point (og
›dermed reelt allerede forbedret vores koefficient) uden at
›spille?

Det er korrekt, og det kan man se her hvor vi (pr. 25. juni 2009), er noteret for 1 point i årets koefficientræs.

Anyhoo - Ougar kom først, men jeg har ævlet mere og længere end han, så nu får læserne også min version ;-)

Landekoefficienterne tælles som hidtil, siger Bert Kassies, og det vil sige, at man i kvalifikationsrunderne får 1 point for en sejr og 0,5 for en uafgjort til landekontoen. Bonuspoint for kvalifikation til CL-gruppespillet (og - går jeg ud fra -til EL-gruppespillet) tæller med i landekoefficienten, mens bonuspoint for avancement i kvalsystemet ikke tæller med i landekoefficienten (for man stadig der tæller kamppoint i forhold til landekoefficienten).

I de regulære runder (der nu startes med gruppespillene) får man 2 point for en sejr og 1 point for en uafjort til landekoefficienten.

Et lands samlede koefficient beregnes som summen af optjente point divideret med antallet af deltagene hold.

Holdkoeffcienterne tælles på en ny måde. Hidtil har man ikke optjent point til holdkoefficienten i kvalsystemet. Det gør man nu. Optjeningen er som følger:
Kode:
Champions League         Europa League 
    Q1 0.50                    0.25 
    Q2 1.00                    0.50 
    Q3   -                     1.00 
    Q4   -                     1.50 
    Group stage 4.00           group stage - 2.00 (minimum)
Pointene tælles ikke sammen. Dvs. at når man til 2. runde i CL-kvalen, får man 1 point og ikke 1½ point, selvom man har overlevet 1. runde. Hvis man når gruppespillet i CL, får man 4 point i bonus. Ryger man ud fra CL-kvalen i 3. eller 4. runde overføres man til EL-systemet. Her kommer man ind i 4. runde, hvis man ryger ud af CL-kvalens 3. runde, mens man går direkte i gruppespillet, hvis man ryger ud af CL-kvalens 4. runde. Pointstrukturen for CL er dermed:

Ud efter 1. runde: 0,5p
Ud efter 2. runde: 1,0p
Ud efter 3. runde: -> 4. runde i EL. Ryger man ud der, har man 1,5p går man videre får man 2p for at nå EL-gruppespillet.
Ud efter 4. runde ->2p for at nå EL-gruppespillet.
Ind i gruppespillet: 4p i bonus.

Bemærk at de 2p et hold får for at nå EL-gruppespillet er et minimumsantal point i forhold til at deltage i gruppespillet. Det betyder, at de første 2 point man "optjener" i EL-gruppespillet (via en sejr eller to uafgjorte i de 6 kampe i EL-gruppespillet) ikke tælles med, fordi de er givet forlods ved indtrædelse i gruppespillet. De 4p som man får i CL-systemet for at nå gruppespillet, er derimod en ren bonus, og man optjener point for alle sejre eller uafgjorte i CL-gruppens 6 kampe.

Man kan altså opnå minimum 2p og maksimum 12p i EL-systemet frem til slutningen af gruppespillet, og tilsvarende 5p og 16p i CL-systemet.

Med hensyn til det videre forløb og pointoptjening, skriver UEFA selv i deres regulativer for turneringerne (annex II), at

From the 2009/10 season, clubs which reach the round of 16, quarterfinals,
semi-finals or final of the UEFA Champions League or the quarterfinals,
semi-finals or final of the UEFA Europa League are awarded an
extra point for each such round. In addition, four points are awarded for
participation in the group phase of UEFA Champions League and four
points for qualifying for the round of 16.
Umiddelbart tror jeg dog, at der er en trykfejl i det skrevne. Det virker lidt sort, at man som CL-deltager både får 1 bonuspoint for at nå 8. dels finalerne og samtidig får 4 bonuspoint for at nå samme runde. Så måske det skulle være "round of 16" for Euro League-deltagerne i stedet for. Andre kan måske kaste lys på dette. Nåja - og der gives naturligvis stadig 2p for en sejr og 1p for en uafgjort.

Den endelige klubkoefficient beregnes som antal point optjent af klubben + 20% af landekoefficienten. Og det er derfor, at FCK i skrivende stund har 1.00 point i årets landekoefficientræs; givet for at nå 2. kvalrunde i CL-systemet uden at vi - eller noget andet dansk hold - har spillet en eneste kamp, hvorfor landekoefficienten er 0,0.