Der har været flere tråde om turen til Hamburg, om HSV, om byen, om indkvartering, om drikke- og spisesteder og natteliv, osv.
Dette er et forsøg på at samle al vigtig information i én tråd, og endda i dette indledende indlæg i tråden. Vi begynder fra toppen:
Hamburg.
Byen er Tysklands næststørste, efter Berlin. Den er en selvstændig forbundsstat i Tyskland, ligger ved floden Elben i Nordtyskland, og har små 1.750.000 indbyggere.
Byen menes grundlagt i 1189 - de fejrede i hvert fald 800-årsjubilæum i 1989. Dog har der været bebyggelse på samme sted forinden, en by danske vikinger smadrede i 800-tallet. Det skulle så ikke blive sidste gang, byen led under hærgende fremmede magter og besættelser. Også polakker og slaver gik løs på stedet i den følgende tid.
Som hansestad har det været en handelsby fra grundlæggelsen, især i kraft af sin meget centrale beliggenhed, perfekt for en havn som i dag er Europas næststørste. Ikke nok med handel - med mere end 600 bryggerier blev det en forrygende europæisk ølhovedstad.
Både Danmark og Polen har haft byen under sig, indtil den i 1700-tallet blev en fri by under kejseren, på en tid hvor Hamburg var landets største by. Med sin livlige handel var det en velhavende by, meget opmærksom på at beholde sin politiske og økonomiske uafhængighed, men gennem de seneste par hundrede år har der været modgange i flere omgange: ødelæggelser i Napoleonskrigene, en omfattende brand i 1842, en stormflod i 1962 med flere hundrede ofre, og så ikke mindst Operation Gomorra, de allieredes bombetogter i 1943, der slog 50.000 ihjel i den såkaldte Feuersturm, og gjorde over en million hjemløse.
I dag, efter genopbygningen, er Hamburg igen en velhavende by, den rigeste i Tyskland og en vigtig by inden for både industri og handel, og ikke mindst som den tyske mediehovedstad.
Hamburg ligger:
ca. 500 km fra København ved kørsel over Storebæltsbroen og Jylland (motorvej E20 + A7/E45),
og ca. 350 km samt sejlads ved kørsel over Lolland-Falster og Rødby-Puttgarden (motorvej E47 + A1).
Link til Wikipedias tyske side om Hamburg er her.
Link til den engelske, der ikke virker mindre grundig, er her.
Link til Hamburgs officielle site er her.
Her er et godt bud på et overskueligt webkort.
Hamburger Sportsverein.
Klubben blev dannet i 1919 i en fusion mellem Germania, Falke og Hamburger SC. Kun fire år senere vandt man det første af sine seks tyske mesterskaber. I 1953 flyttede HSV fra bymidten til deres nuværende spillested i Altona, på det nybyggede Volksparkstadion. Her vandt man titlen i 1960, med bl.a. den tyske legende Uwe Seeler på holdet. Der skulle så, udover et par pokaltitler, gå hele sytten år inden næste helt store triumf: sejren i pokalvindernes Europacup i 1977.
Endnu mere imponerende var det måske, at det lykkedes HSV kort derefter at hente Kevin Keegan fra Liverpool. Han blev en bragende succes efter lidt tilvænning, og var med til at vinde det tyske mesterskab i 1979, på et hold som også havde tyske storspillere som Manfred Kaltz, den enorme angriber Horst Hrubesch, og den nuværende Bayern-træner Felix Magath. Disse tre var efter Keegans afrejse med til at vinde to titler til, i 1982 og 1983, under træner Ernst Happel. Samme hold var i 1982 i UEFA Cup-finalen, men blev på hjemmebane kørt helt ud af brættet af IFK Göteborg i finalen. Året efter var det glemt, da Juventus blev slået 1-0 i mesterholdenes turnering.
Siden da har HSV dog haft anderledes blandede fornøjelser på banen, også selv om der har været enkelte håbefulde opture. Den ene kom med en Champions League-kvalifikation i 2000, hvor der bl.a. blev spillet en helt formidabel kamp mod Juventus på den nyindviede AOL-Arena, som endte 4-4. Trods en 3-1-udesejr over samme Juve var det dog ikke nok til at komme videre fra puljen.
Den seneste optur må siges at være den nuværende, hvor HSV er kommet ubesejret fra start med den tidligere spiller (og østtyske/tyske landsholdsspiller) Thomas Doll som træner, og har vundet Totofinalen over Valencia, hvilket er grunden til at de er i UEFAen. Doll tog over med succes midt i 04/05-sæsonen, og har ikke kun fået et næsten pr. tradition ujævnt hold til at spille stabilt, han har også fået klare forstærkninger til truppen, og indkøbet af van der Vaart fra Ajax er næsten blevet mødt med vantro i Tyskland, hvor han er det helt store scoop (okey, på linie med Grønkjær og Tomasson i Stuttgart... så de er ikke så svære at imponere ;-)
HSV's officielle hjemmeside kan man finde her.
HSV-hjemmesiden har en serie links til uofficielle fansider her.
Der findes også en a-z om klubben, her.
Og en mindre grundig engelsk version her.
AOL-Arena.
Hamburgs over 50 år gamle stadion, Volksparkstadion, er - ligesom Parken - blevet vendt 90°, så Westkurve-fantribunen nu er blevet til en Nordkurve. Volkspark var en stor skål med en atletikbane, uden tag over andet end langsiderne, og enorme ståsektioner langt fra banen:
Det var et stadion med berømte historiske indslag (og tit uheldige for hjemmeholdet: ovennævnte UEFA-finale mod Göteborg, Vesttysklands choknederlag til Østtyskland i VM 1974, og van Bastens sene sejrsmål der slog Vesttyskland ud af EM i semifinalen 1988), men var voldsomt upopulært blandt tilskuere på grund af den flade stemning, det kolde klima midt i sæsonen, og det lousy udsyn. AOL-Arena (som mange dog stadig kalder Volkspark, da navneskiftet bestemt ikke har været populært hos alle) er et topmoderne fodboldstadion, nu med tag, og med 55.000 tilskuerpladser i tre etager (det gamle holdt godt 60.000).
Her er kortet over sektionerne. Den grå Gästeblock på Südtribune er til os:
Og det samme er angiveligt sektionen ovenfor, 14C, eller i hvert fald dele af den. De tre sektioner kan ses her:
For at komme til AOL-Arenaen på egen hånd, er det eneste praktiske at tage S-Bahn-toget fra byen. Man kan tage S21 og S3, der begge går fra Hamburgs Hauptbahnhof, til den lokale station Stellingen. S21 går direkte derud fra hovedbanegården, mens S3 er praktisk hvis man skal fra eller til centrale gå-i-byen-steder som Jungfernstieg, Reeperbahn eller Landungsbrücken.
Ifølge klubbens hjemmeside er det så praktisk (se nederst), at éns billet til kampen også er billet til offentlig transport derud og tilbage. Og ifølge hamburg.de er der en gratis bus-service fra station til stadion.
Man kan også gå fra Stellingen, men jeg husker det som en i hvert fald frisk tur (det var så også snevejr da jeg var der i sin tid!), og i alle tilfælde er det et godt råd at regne med at turen fra byen ud til det ikke særligt handy beliggende stadion tager mindst 45 minutter.
Der er et overbliksbillede over byen fra Google her, hvor noget er gået slemt galt med billedet af den centrale del. Men de to søer i højre side er de centrale søer Alster, lige i midten har man St. Pauli, og den hvide ring helt oppe i venstre hjørne er er AOL-Arenas tag. Så beliggenheden: ikke fed.
Det kan oplyses, at man ikke behøver gå sulten på stadion. 20 boder skulle det være muligt at købe mad fra, der bl.a. byder på Bratwurst, Brezeln (store saltkringler - bedre kendt under den amerikanske afledning pretzels) samt Fischbrötchen; sandwiches med marinerede sild. De fleste omtaler af forplejningen taler dog om halvsløj kvalitet (kolde pølser!) og om høje priser, selv om €2.50-€3 ikke burde være noget der ligefrem chokerer en dansk fodboldfan. Alternativt er der på kampdage masser af boder uden for stadion med diverse tyske snacks.
Stadionwelts omfattende guide til AOL-Arena er her.
Stadions hjemmeside er her.
Her er link til den offentlige transport - busser, U-Bahn og S-Bahn.
Her er link til pdf-kort over tognettet.
Her er instrukser (på engelsk) om bilkørsel og parkering.
Billetter til kampen.
Her må jeg anbefale at følge med på fck.dk fra dag til dag. Seneste status er, at der kommer nye billetter til vores afsnit tirsdag (6/9).
FCKFC's tur.
Link til oplysninger om FCKFC-busturen er her.
Supplerende oplysninger om turen, nu hvor der er tale om to forskellige afgangstidspunkter, kan man finde her. Bemærk det centrale, at den tidlige tur er med afsætning i byen, og dermed transport på egen hånd til stadion - se ovenfor!
Mad og drikke i Hamburg.
De lokale specialiteter omfatter ikke hamburgere, skal det siges. Derimod er der mulighed for at smage labskaus (en bror til skipperlabskovs), en sømandsret som består af kartoffelmos, sild, saltagurker, spæk og andre gode ting. Velbekomme!
Den anden store egnsret er en krydret, sur ålesuppe. Den smager frastødende.
Næ, øl kan de til gengæld lave. Det store Hamburg-bryggeri er Holsten, der ikke kun laver den kendte og gode Holsten Pils, men også har overtaget den glimrende Hamburg-indreby-pils Astra.
En øl med godt gadedrengssnit, se f.eks. her, her, her, her, her og ikke mindst her.
Og gæt hvem der i øvrigt har overtaget Holsten? Carlsberg, såmænd.
Barer, restauranter mv.
Først et kort - et af de bedste jeg har kunnet finde som oversigt over det centrale Hamburg.
Inde midt i byen, ved ettallet, ser man den centrale sø, Binnenalster. Til højre for søen, ved de indtegnede kirker, har man Altstadt - den gamle by - og til venstre Neustadt. Dette er det helt centrale Hamburg med mængder af indkøbsmuligheder, stormagasiner, boulevarder osv. Søen er omgivet af caféer og restauranter, samt grønne områder med flot udsigt over vandet. Inderst på den sydlige bred ligger Jungfernstieg, Hamburgs prestigeboulevard. Den og de omkringliggende områder, der er præget af kanaler mod syd, er meget velforsynet med spise- og ikke mindst drikkemuligheder, lige fra de mere fancy til den rene fastfood, og fra elegante caféer til rene Kneiper.
Trekanten til venstre for ettallet er Gänsemarkt, Hamburgs centrale torv, som ligger for enden af Jungfernstieg i Neustadt. Også her er der barer, og god plads til at mødes.
Hamburgs barcentral er dog gaden Reeperbahn, som ligger nede mod havnen i bydelen St. Pauli. Det er ved totallet på kortet. Det er noget nær Nordeuropas forlystelsescentral nr. 1, så muligheden for at drikke stedet tørt er ikke-eksisterende. Udover værtshuse er der mængder af spillesteder, skumle klubber, sexbutikker, stripbarer, hæderlige og lurvede spisesteder, og generelt alt hvad hjertet begærer af storbyens fristelser, især om aftenen.
Det siger så sig selv, at den upolerede bydel ikke lige er alles smag; parallelt med Reeperbahn løber Hamburgs Rotlichtdistrikt, der bl.a. inkluderer den berygtede Herbertstrasse, en ludergade med plankeværk i begge ender - kvinder og børn absolut ingen adgang.
Men der behøver man jo heller ikke gå ind hvis man ikke vil ;-) Man kan i stedet besøge Große Freiheit, en sidegade med endnu flere barer, spillesteder, etc. (f.eks. Große Freiheit 36, en rockklub som ligger ved den gamle Star Club, hvor Beatles for første gang gav lyd fra sig for alvor i 60'erne), eller Hans-Albers-Platz, et centralt torv opkaldt efter bydelens søn, den afdøde tyske refrænsanger med det navn.
Her er et kort over gaden:
Spielbudenplatz er den del af Reeperbahn, der løber som en bred boulevard med plads inde på midten. Som nævnt er der en fordel ved St. Pauli og Reeperbahn: at der går direkte S-Bahn til stadion. Vil man se FC St. Paulis nedslidte hjemmebane Millerntor, så ligger den en kort gåtur fra Reeperbahn i Heiligengeistfeld-parken, der kan ses på det store kort i nordlig retning.
Her er nogle links til St. Pauli-gå-i-byen-muligheder, fundet via www.kneipen-suche.de efter søgninger på Reeperbahn og Hans-Albers-Platz. Jeg har sgutte været på stederne selv, så alle beskrivelser er ud fra hjemmesideindtryk og kortfattede anmeldelser på ovennævnte site. Åbningstider er for torsdag. Igen er omtaler af vellykkede byture meget velkomne :-)
På Reeperbahn:
PJ's Bier Bar, Reeperbahn 36, åben til 4, større sted med dj's som har bred musiksmag, og en Biergarten.
Der Clochard, Reeperbahn 29, åben altid: en rendyrket bule med et klart præg af lowlife og en jukebox fuld af punkrock.
Joker, Reeperbahn 153, åben til 2: bar med dart, afdæmpet efter Reeperbahnforhold, køkken åbent til midnat.
Schweinske, åben til 1, restaurant med åbent køkken til halv et, specialiserer sig ikke uventet i koteletter, schnitzler mm. Yderst rimelige priser.
Ved Hans-Albers-Platz:
London Pub, Hans-Albers-Platz 18, åben til 4: engelsk pub med et element af engelske tilrejsende og herboende.
Marylou's, Hans-Albers-Platz 3, åben 'open end': 130 km/t-gangidenbar og kødmarked, med stor, Crazy-Daisy-agtig fotosektion på sitet.
Frieda B, Hans-Albers-Platz 25, åben til 5: proppet, festlig bar med dansegulv der har saunatendenser henad natten.
La Paloma, Friedrichsstrasse 11, åben 'open end', smæk på hele natten, god musik (selv om guderne må vide hvad det betyder syd for grænsen!), trangt og fordukkent.
Kneipen-Suches søgeside, hvor der kan findes steder pr. bydel, er her.
Før ølentusiaster: en guide til lokale barer, inkl. et par mikrobryggerier, findes her.
Time Outs kortfattede guide til Hamburg er her.
Indkvartering:
Først skal det nævnes, at for 11 år siden, den ene gang jeg var i byen, overnattede vi ved et rent tilfælde i et for så vist ganske udmærket b&b hos en ældre dame, der må have boet i den nordlige ende af byen - jeg husker i hvert fald at falde i søvn i temmelig svimmel tilstand med udsigt fra vinduet til det nydelige fjernsynstårn i byen.
Den gamle dame havde et noget creepy udstyr i sit hjem, bl.a. nogle temmelig politisk ukorrekte bøger fra trediverne, med gotiske bogstaver og det hele. Lad os bare kalde dem nazistiske. Mest creepy var, at hun havde fået dem signeret. Medmindre hun da blot var en samler, hvilket måske fremkalder spøgsmålet: hvorfor ville hun så lade dem stå fremme blandt tre fordrukne danskere i de tidlige tyvere? Anyhoo, så formoder jeg at hun i mellemtiden er død forlængst, så jeg vil ikke gøre et forsøg på at spore hendes sted. Der er alligevel ikke plads til 2.000 fodboldfans.
I stedet er her nogle få hoteller, hvis links jeg har hentet fra nettet, som måske kan gøre nytte - hvor jeg har kunnet finde det, er der link direkte til hotellets hjemmeside:
Nær hovedbanegården (St. Georg):
Europäischer Hof
Hotel-Pension Kochler-Bremer Hof
Annenhof
Kieler Hof
St. Pauli:
Hotel Monopol
Ibis Hamburg St. Pauli
Stern Hamburg
Hotel Pacific
Altona (nær AOL-Arena):
Novotel Hamburg Arena
Ibis Hamburg Altona
Hamburg Tourisms hotelsøgeside er her.
Hamburg Tourisms hotelsøgeside, a-z, er her.
Hamburg Tourisms hotelsøgeside, efter kvarter, er her.
Hamburg Tourisms hotelsøgeside, efter pris, er her.
Og deres side om herberger og vandrerhjem er her.
Grænsehandel.
Det ville næsten være sært, om ikke en del af dem der skal med bil til Hamburg lægger turen rundt om de mange butikker der ligger syd for den sønderjyske/tyske grænse eller nær færgelejet i Puttgarden, en række af orgier i smagløshed og forbrugshelvede, men for sæven hvor er priserne lave, især på drikkevarer.
Her er en så godt som fyldestgørende liste over grænsesupermarkeder. Alle har enten en aktuel tilbudsavis liggende som pdf, en oversigt over hele sortimentet, eller begge.
Skal man fremhæve et par stykker, kan det være Otto Duborg (kendt fra nakken af Horsens-træner Kent Nielsens t-shirt!), som har voldsomt billige kasser med dåser fra de Forenede Bryggerier såvel som fra konkurrenterne.
Der er Calle Grenz-Shop, der er ren blå-cola-forbrugsorgie og vanvittigt billige (Calle selv ses på billedet ovenfor).
Der er SK-Discount, også kendt som Sky, som har filialer både ved Tønder, Kruså og Puttgarden, og som som nævnt længere nede i denne tråd er ukarakteristisk velforsynet med tyske øl, samt nogle andre udenlandske.
Der er desuden Dandiscount, der har en mulighed for at forudbestille og -betale, så varerne er klar til afhentning, hvis man køber større portioner (de har i øvrigt også en filial i Puttgarden, hvis man er med færgen).
Sidstnævnte har tilbud på tre kasser Grolsch, i hvert fald p.t.! Problemet, hvis man finder det et problem i det hele taget, med grænsebutikkerne er nemlig, at de er så anlagt på salg til danskere, og at danskere er så stivnakkede i deres ølvaner, at det stort set kun er danske mærker man finder.
Så er man ude efter rent faktisk at købe godt tysk øl (og dermed menes ikke Hansa Pils, der af en eller anden grund dukker op de fleste steder), skal det snarere foregå i et helt almindeligt tysk supermarked.
En vigtig detalje er, at man ikke behøver betale pant for de dåseøl man køber syd for grænsen! Så længe man erklærer på tro og love, at man tager dem med hjem til Dk, slipper man. Man skal skrive under på en eksporterklæring, og den kan man udfylde og printe i god ro og orden herhjemme: den hentes eksempelvis på en pdf her, hvis man skal handle i Dandiscount, men kan hentes på de fleste butikkers hjemmesider. Om sådan en så kan fremskaffes og bruges i et tysk supermarked, så man også i en Spar i Hamburg kan gå ind og pantfrit købe en ramme Holsten, Astra eller Jever: jeg ved det ikke. Det er vist bare at prøve.
Desuden: uden at jeg vil lave en egentlig shoppingguide, så viste en nylig sommerferietur til Tyskland, at medier som blanke cd'er og blanke dvd'er er så billige at man ganske enkelt korser sig. Grænsebutikker er også fyldt med disse sager, men er man kun i Hamburg, kan jeg anbefale at man besøger den enorme elektronik- og musikkæde Saturn, med sloganet 'Geiz ist geil' ('Nærigt er lækkert'), der har den slags på tilbud (€11-€12 for pakker med 50 cd'er, bl.a. Sony og Philips). Butikken ligger på Mönckebergstrasse 1, en lille kilometer i østlig retning fra Jungfernstieg.
Det var så det, men spørg venligst hvis der er praktiske ting der har godt af at stå her. Og så i øvrigt god tur - vi ses jo nok dernede...
mvh,
-smølle
som nu har nået maximum for indlægslængden, 25.000 tegn :-)