Viser resultater 1 til 15 af 476

Emner: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

  1. #6
    Tilmeldingsdato
    Nov 2007
    Indlæg
    2,239

    Re: Dumme spørgsmål - kloge svar Part III

    Citat Oprindeligt indsendt af Erobran Se meddelelser
    Nu da den gamle tråd er fyldt op, tænkte jeg at det var på tide med en Part 3.

    jeg lægger ud.

    Hvorfor er det varmere i Australien end i Danmark, Australien ligger da cirka på samme bredde som Danmark, bare mod syd?
    Som Meteorolog / Geofysiker kan jeg ikke lade ovenstående stå ukorrigeret, da det er noget vrøvl.

    København ligger på ca. 55 Nordlig breddegrad. Det betyder at en tilsvarende position på den sydlige halvkugle ville være på 55 S, eller langt ude i sydhavet.
    https://en.wikipedia.org/wiki/55th_parallel_south


    Hobart i Tasmanien ligger på 42 S. Til sammenligning ligger Rom på 41 N. Det vil sige at Hobart har sammen solarindstråling mål i W/m2/år, som Rom, rundt regnet (der skal tages lidt højde for at sommeren er kortere på den sydlige halvkugle). Resten af Australien ligger tættere på ækvator end hobart og er dermed nok nærmere på højde med Sahara.
    Dette forklare så også hvorfor man finder udbredt ørkenområder i australien, da ørken typisk findes på 30 N/S.
    Da afstande til ækvator er væsentligt kortere i Australien, end i DK, er solar indstråling større og temperaturen dermed højere.

    Den rigtige version af ovenstående spørgsmål lyder derfor nærmere, hvorfor er der ikke mere end 8 graders forskel i snit temperaturen for året, mellem Sydney (17) og Købehavn (9). Til sammenligning er Irkutsk i Sibirien som ligger på 52 N, altså syd for København, på en gennemsnitstemperatur på 0 grader om året.



Threaded View


Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Lignende emner

  1. Dumme spørgsmål - kloge svar
    By Ace20 in forum Diverse
    Svar: 815
    Sidste Meddelelse: 19.04.21, 17:51
  2. Dumme spørgsmål - kloge svar Part II
    By Ace20 in forum Diverse
    Svar: 344
    Sidste Meddelelse: 29.07.16, 10:07
  3. Svar: 14
    Sidste Meddelelse: 30.11.06, 23:21

Tags for this Thread

Regler for meddelelser

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •